Arbetsgrupp ska utveckla valfrihet och flerkanalsfinansiering

Social- och hälsovårdsministeriet har tillsatt en beredningsgrupp som ska bereda och bedöma konsekvenserna av lagstiftning om förenkling av flerkanalsfinansieringen och ökad valfrihet för klienter. Arbetet anknyter till social- och hälsovårdsreformen.

​Beredningsgruppens uppgift är att bereda den lagstiftning som behövs för att klienten ska få större valfrihet och för att flerkanalsfinansieringen skall kunna förenklas, samt bedöma lagstiftningens konsekvenser. Gruppen lyder under social- och hälsovårdsreformens projektgrupp och ska även beakta det arbete som andra beredningsgrupper inom social- och hälsovårdsreformen utför.

Kommunförbundet har en aktiv roll i beredningsarbetet

Kommunförbundet representeras i beredningsgruppen av Tero Tyni, sakkunnig från social- och hälsovårdsenheten. Som beredningsenhetens ordförande fungerar överdirektör Outi Antila och som vice ordförande Kirsi Varhila, båda från Social- och hälsovårdsministeriet. Förutom de elva medlemmarna ingår i också nio expertsekreterare i arbetsgruppen.

Tidsplan

Målet är att regeringspropositionerna om landskapens finansiering och klienternas valfrihet överlämnas till riksdagen i september 2017. Lagstiftningen om förenkling av flerkanalsfinansieringen och utökad valfrihet är tänkt att träda i kraft 1.1.2019.

Mer på webben: