Besluten om statsandelsfinansieringen 2016 fattades i december 2015

Finansministeriet beslutade 30.12.2015 om statsandelen för kommunal basservice år 2016.

​Den statsandel som beviljas kommunen och grunderna för hur den beräknas framgår av kalkyleringstabellerna och betalningsspecifikationen på Finansministeriets webbplats: http://vm.fi/sv/kommunarenden. Statsandelskalkylerna för 2016 har också uppdaterats på Kommunerna.net.

I januari 2016 uppdagades ett fel i beräkningen av statsandelen för kommunal basservice. Felet gäller kommuner som genomgått en kommunsammanslagning år 2016, men via förändringen i kommunernas självfinansieringsandel har den också en smärre effekt på andra kommuner (ca 2 €/inv.). Kalkylerna kommer att rättas till senare under 2016.

Undervisnings- och kulturministeriet fattade 31.12.2015 ett beslut om statsandelsfinansieringen 2016 för kommuner och andra utbildningsanordnare enligt lagen om finansiering av undervisnings- och kulturverksamhet. En rapport över betalningarna finns på Utbildningsstyrelsens rapporttjänst: http://vos.uta.fi/rap/. Statsandelarna för undervisnings- och kulturverksamhet 2016 har också uppdaterats i kalkylerna på Kommunerna.net.

Statsandelsfinansieringen betalas till kommunerna senast den 11 varje månad. Utöver statsandelen för kommunal basservice och statsandelsfinansieringen för undervisnings- och kulturverksamhet inkluderar betalningen också inkomster av och utgifter för hemkommunsersättningar för förskoleundervisning och grundläggande utbildning.

Mer på webben

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn