De första finländska medborgarjournalisterna utbildas i Kajanaland

I en workshopserie som arrangeras av Finlands Kommunförbund, SOSTE rf och Kajanalands samkommun för social- och hälsovård uppmuntras de unga i Kajanaland att hjälpa äldre med olika sysslor i vardagen såsom att bära hem uppköpen eller assistera de äldre under datakurser.

Verksamhetsmodellen Arjen Pelastajat är också en av samarbetspartnerna och ett exempel på innovationer i vardagen på gräsrotsnivå inom ett samarbetsprojekt mellan 10 europeiska länder. Forskningsprojektet InnoSI (Innovative Social Investment: Strenghtening Communities in Europe) bedömer och jämför Kajanalandsmodellen med andra motsvarande lokala och regionala sociala investeringar och har som mål att utöka  beslutsfattarnas kännedom om investeringarnas möjligheter i omläggningen av välfärdssamhället. I projektet representeras Finland av Åbo yrkeshögskola och Finlands Kommunförbund.

Projektet InnoSI utbildar i april aktörer som deltar i projektet Arjen Pelastajat i Kajanaland också till medborgarjournalister enligt brittisk modell. Tisdagen den 19 april startar först en utbildarutbildning för finländska projektpartner och den 20–21 april genomförs medborgarjournalistsutbildningen för deltagarna i Arjen Pelastajat.  I tisdagens utbildarutbildning deltar representanter för Åbo yrkeshögskola, Finlands Kommunförbund, SOSTE rf, Kajanalands samkommun för social- och hälsovård och servicedesignbyrån Passi & Ripatti. I journalistutbildningen på två dagar deltar privatpersoner till exempel från Kajana, Kuhmo och Ristijärvi. Deltagarna uppmuntras att berätta om sina erfarenheter av välfärdstjänster via en smart telefon eller en läsplatta och dela med sig av berättelserna. Alla berättelser från de 10 europeiska länderna sammanställs på webbplatsen för projektet InnoSI.

Projektet samordnas av Manchester Metropolitan University och finansieras av pro-grammet Horisont 2020. För utbildningen ansvarar Hayley Trowbridge People´s Voice Media från Manchester.

Närmare upplysningar om utbildningen:
Mira Lehti

Projektsakkunnig