Finska som andra språk fick goda resultat i S2-utvärdering
Nationella centret för utbildningsutvärdering (NCU) bedömde i april i fjol kunskaperna i läro-ämnet modersmål och litteratur enligt lärokursen finska som andra språk i slutskedet av den grundläggande utbildningen. I utvärderingen deltog cirka 1500 elever från cirka 242 skolor i olika delar av Finland.
Eleverna som deltog kom från 91 olika länder och talade 76 olika språk. I gruppen ingick också andra generationens invandrare, dvs. elever som är födda i Finland (cirka 40 %).
Utvärderingen visar att kunskaperna i finska är goda och 87 % av eleverna uppnådde minst nivån goda kunskaper. Inga skillnader konstaterades i kunskaperna hos elever som var födda i Finland och som gått hela grundskolan i Finland, medan de som gått kortare tid i skolan hade sämre hörförståelse och skrivförmåga.
Goda kunskaper är ett resultat av god och långsiktig undervisning i kommunerna. Enligt utvärderingen stöds goda resultat av inlärningsmiljöer som stöder etnisk och kulturell mångfald och i många skolor stödde också atmosfären kulturell kulturell och språklig mångfald. I utvärderingens slutresultat lyfts fram bland annat att det är viktigt att skolorna lägger fokus på att välja den lärokurs i modersmål och litteratur som bäst lämpar sig för respektive elev så att resurserna för finska som andra språk riktas på ett ändamålsenligt sätt till just de elever som inte har tillräckliga färdigheter att studera finska som modersmål.
Samarbetet mellan lärarna i S2 och i modersmål och litteratur är också viktigt för att etablera en språkmedveten undervisning.