Framtidens kommun på tapeten i Nätverket för kommunal demokrati

Nätverket för kommunal demokrati sammankom på Kommunernas hus i Helsingfors den 15 mars 2016. På förmiddagen låg fokus på spetsprojektet Framtidens kommun och Kommunförbundets program Kommunerna 2021. På eftermiddagen belyste presentationer och exempel olika försök och behovet att utveckla försökskulturen, vilket lyfts fram i regeringsprogrammet. Dessutom diskuterades hurdana försök vi skulle vilja införa för att den kommunala demokratin ska stärkas.

Workshopparna koncentrerade sig på de framtida kommunernas roll och möjligheter att stärka demokratin och samhällsengagemanget. Det underströks hur viktigt det vore att invånarna var mera delaktiga i vardagen. För att det ska förverkligas behövs lätta och snabba sätt att delta, och också mera information och kunskap om hur man kan delta. När allt kommer omkring krävs det förändringar i kulturen och i attityderna för att medborgarna ska bli aktivare. Målet är att det pågår ett ständigt partnerskap med invånarna och sammanslutningarna.

Det finns plats i Nätverket för kommunal demokrati

Nätverket för kommunal demokrati är öppet för alla. Nätverket välkomnar alla aktörer inom det kommunala, statsförvaltningen och medborgarsamhället som vill medverka till en starkare och utvecklad kommunal demokrati. Anmäl dig till nätverket via länken.