​Från kommunalbesvär till förvaltningsbesvär i planläggningsärenden

Professor Eija Mäkinens utredning om att ändra sättet att anföra besvär har blivit klar. Utredningen är gjord på uppdrag av Miljöministeriet och bygger på regeringsprogrammets mål att försnabba förfarandena att söka ändring när det gäller planläggning och byggande.

Professor Mäkinen anser att kommunalbesvär är ett etablerat och fortfarande fungerande sätt att anföra besvär inom planläggningen och det skyddar den kommunala självstyrelsen. Enligt utredningen skulle ett byte av sätt att anföra besvär inte försnabba besvärsförfarandet som en helhet.

I dag får kommuninvånarna söka ändring i ett planläggningsärende genom kommunalbesvär. Ett byte av sättet att anföra besvär skulle innebära att en kommunmedlem inte längre automatiskt har besvärsrätt, utan endast en part får anföra besvär.  Det skulle också medföra förändringar i besvärsprocessen.

I Mäkinens utredning studeras villkoren i grundlagen, partens rätt till ett effektivt rättsskydd, rättigheterna att delta och påverka, ansvaret för miljön, lagbundenheten hos förvaltningen och den kommunala självstyrelsen. Vid utgivningen av utredningen den 11 mars 2016 kommenterades utredningen av docent Kari Kuusiniemi, juris doktor, och professor Tapio Määttä.

Mer på webben: