Joensuu utmanar alla Europas kommuner att flagga

Joensuu stad utmanar alla europeiska städer och kommuner att hissa Europeiska flaggan den sista torsdagen i juli. Man hoppas att Finlands kommuner är bland de första att gå med i flaggkampanjen, som betonar den europeiska gemenskapen.

- Vi tror att Europa istället för lokalpatriotism och splittring behöver samarbete. Vi gör det dagliga arbetet på gräsrotsnivå, i kommuner och städer. Med en gemensam flaggdag vill vi påminna oss själva och andra om att även om Europa är långt ifrån perfekt så lönar det sig att kämpa tillsammans för att lösa problemen, lyder Joensuus stadsdirektör Kari Karjalainens motivering till initiativet.

Alla Europas städer och kommuner är inbjudna att delta i initiativet via webbsidan www.connectingeuropeans.eu. Det är lätt att gå med, det räcker med att på webbplatsen kort fylla i basuppgifter om staden som deltar och sen komma ihåg att flagga den sista torsdagen i juli – på ett eller annat sätt. På webbplatsen kommer det att finnas en karta, där det dyker upp prickar i takt med att städer anmäler sig. Städer som deltar kan också lämna en hälsning på webbplatsen.

Europeiska flaggan kan göras synlig också på andra sätt än genom traditionell flaggning. Budskapet i kampanjen Joensuu kallar är tänkt att spridas aktivt också på sociala medier.

Vi hoppas att torsdagen den 28 juli blir en glädjens dag då flaggor vajar runt om på kontinenten. Vi hoppas att torsdagen den 28 juli blir en glädjens dag då flaggor vajar runt om på kontinenten. EU-flaggan kommer då för första gången att hissas i tornet på Joensuu stadshus, berättar Karjalainen.

Kommunförbundet och Utrikesministeriet stöder kampanjen genom att informera om den i sina egna kanaler. Det är önskvärt att också Finlands kommuner informerar om initiativet i sina egna internationella nätverk. Redan under förarbetet deltog människor från tolv olika länder ikampanjen.

www.connectingeuropeans.eu
www.facebook.com/connectingeuropeans