Kommunernas andel av beskattningskostnaderna minskar ytterligare

Med beskattningskostnaderna täcks Skatteförvaltningens verksamhetsutgifter och de tas ut av olika skattetagare. År 2016 är beskattningskostnaderna omkring 439,5 miljoner euro. Beskattningskostnaderna minskar således med ca 10 miljoner euro jämfört med år 2015 och är nästan 30 miljoner euro mindre jämfört med år 2014. Då Skatteförvaltningen förbättrar sin effektivitet bl.a. genom för-nyandet av sina informationssystem förutspås kostnaderna att minska även under de kommande åren.

​Fördelningen av beskattningskostnaderna ändrades mellan skattetagarna år 2016. Då församlingarnas andel av samfundsskatten slopades, sjönk deras andel av beskattningskostnaderna och statens ökade. Förändringen hade ingen inverkan på kommunernas andel av kostnaderna. Fördelningen av beskattningskostnaderna för de olika skattetagarna kommer att granskas på nytt de kommande åren till en följd av vårdreformen. I enlighet med 30 § i lagen om Skatteförvaltningen fördelar sig kostnadsandelarna enligt följande: staten 59,9 procent, kommunerna 30,8 procent, församlingarna 3,4 procent och Folkpensionsanstalten 5,9 procent. Kommunernas andel uppgår därmed till 135,4 miljoner euro, vilket innebär en minskning på knappt 3 miljoner euro, dvs. när-mare 2,2 procent, jämfört med föregående år.

De enskilda kommunernas och församlingarnas andelar påverkas av kommunal-, kyrko- och samfundsskattens belopp samt invånar- och medlemsantalet på det sätt som bestäms i 31 § i lagen om Skatteförvaltningen. Beskattningskostnaderna för innevarande år har uppdaterats kommunvis i webbtjänsten för skattetagare (Kommunerna - Uppföljning av skatteinkomster). Kostnaderna dras av kvartalsvis (mars, juni, september och december) i samband med skattetagarnas periodiska redovisningar. De belopp som dras av framgår också av utbetalningsspecifikationerna för dessa månader.

Mer på webben: