Kommunförbundet rekommenderar produktifieringssystemet för pri-märvården pDRG (Primary Care Diagnosis Related Groups)

Vid sidan av strukturreformen inom social- och hälsovården behövs det förändringar i verk-samheten och verktyg som stöder beslutsfattandet. Aktörerna inom social- och hälsovården har inte haft tillgång till tillräcklig information som producerats på ett enhetligt sätt när det gäller primärvårdstjänsterna, tjänsternas innehåll, servicehelheterna eller "produkterna". En gemensam uppfattning om och modell för beskrivning av serviceproduktionen har saknats liksom också en exakt kalkyl, uppgifter om kostnaderna, effekterna och andra kvaliteter.

​När det gäller att främja välfärden och att organisera och utveckla social- och hälsovårdstjänsterna behövs det verktyg som är anpassade till granskningen av serviceproduktiviteten, effektiviteten och effekterna. Verktygen ska också göra uppgifterna jämförbara för olika aktörer.

Kommunförbundet rekommenderar att pDRG införs heltäckande inom primärvården. Produktifieringssystemet är ett verktyg för ledning och utveckling och lämpar sig för

• ansvariga för organiseringen av social- och hälsovårdstjänster

• serviceproducenter

• förtroendevalda och ledande tjänsteinnehavare i kommuner och samkommuner

• ansvariga för styrning, uppföljning och övervakning på nationell eller regional nivå.

Systemet ger en bild av befolkningens servicebehov, hur servicen används och vad den kostar. Man kan dra nytta av systemet också vid mätning av kvalitet och uppnådd hälsonytta, vid granskning av arbetsfördelningen och verksamhetens produktivitet, som grund för fakturering och budgetering, som hjälp vid prissättning och vid jämförelse av användarnas summauppgifter (benchmarking).

pDRG har utvecklats i samarbete med kommunerna och bygger på ett långsiktigt utvecklingsarbete. För det praktiska utvecklingsarbetet svarar det nationella DRG-centret inom FCG Oy. Centret leds av Kommunförbundet och stöds av ledningsgruppen som består av systemets användare.

Systemet är ett viktigt tillskott till andra verktyg för ledning och utveckling som redan tidigare utvecklats inom Kommunförbundet och förbundskoncernen och som rekommenderats intressentgrupperna. De andra verktygen är bl.a. NorDRG, den elektroniska välfärdsberättelsen och verktyget för förhandsbedömning av konsekvenser EVA.  Uppgifter som systemet ackumulerar kan i fortsättningen tas in också i den elektroniska välfärdsberättelsen och utnyttjas inom förhandsbedömningen.