Konferens för social- och hälsovårdsledningen 2016

Den andra gemensamma konferensen för kommunernas social- och hälsovårdsledning ordnades 2–3.2.2016 på Kommunernas hus.

I konferensen deltog 270 direktörer för social- och hälsovården från olika delar av Fin-land. Konferensdagarna erbjöd deltagarna ett utmärkt tillfälle att nätverka och utbyta tankar. För arrangemangen svarade Kommunförbundet och SHM i samarbete med THL och stiftelsen Huoltaja-säätiö.

Familje- och omsorgsminister Juha Rehula redogjorde för vårdreformen. Direktör Päivi Voutilainen presenterade spetsprojekten i regeringsprogrammet ur social- och hälso-vårdens synvinkel och projektledaren Tuomas Pöysti presenterade vårdreformens nu-läge och hur reformen framskrider.

Direktör Veli-Mikko Niemi från SHM och vice verkställande direktör Hanna Tainio från Kommunförbundet dryftade främjandet av välfärd och hälsa i strukturomvandlingen ur regionernas och kommunernas synvinkel. Främjandet av välfärd och hälsa behandlades i ljuset av forskningen och ett praktiskt exempel på förvaltningsövergripande främjande av hälsa och välfärd presenterades. Dessutom gavs en aktuell översikt över situationen för de asylsökande och deltagarna fick ta del av praktiska erfarenheter av integration och en ingående orientering i ledarskap när strukturerna förändras.

I informationsinslagen presenterades Vanhemmuuden tuki:s evidensbaserade modeller, Psykporten och nya elektroniska serviceformer. Dessutom dryftades behovet av kompetensledning i en verksamhetsmiljö som är stadd i förändring.

Ett varmt tack till alla deltagare.

År 2017 ordnas konferensen för social- och hälsovårdsledningen 7–8.2 i Helsingfors.