Riskerna av förorenad mark ska vara under kontroll före 2040

Nationella strategin för riskhantering i anslutning till förorenade markområden är klar

En arbetsgrupp vid Miljöministeriet (med mandatperioden 15.10.2014–30.10.2015) slutförde i slutet av 2015 arbetet på en nationell strategi för riskhantering i anslutning till förorenade markområden. Arbetsgruppen hade i uppdrag att skapa en nationell syn på och en målbild för hur riskerna i anslutning till förorenade markområden ska hanteras i Finland. Kommunförbundet företräddes i arbetsgruppen av miljöchef Miira Riipinen. Kommunerna var företrädda i workshoppar och andra samråd under arbetets gång. Förbundets mål var att bidra till en hållbar marksanering, se till att kommunernas mångskiftande roller beaktas i strategin och att bördan att finansiera riskhanteringen fördelas rättvist. Dessa mål syns tydligt i slutresultatet.

Mål och åtgärder i strategin

Strategin omfattar en övergripande sammanställning över förorenade markområden i Finland i dag. Här anges riktlinjerna för hur de centrala målen ska nås. Målet är att de risker för hälsan och miljön som förorenad mark orsakar ska fås under kontroll på ett hållbart sätt före 2040.

Det övergripande målet nås om följande sex delmål kan uppfyllas:

• Riskobjekten identifieras, undersöks och saneras systematiskt.
  • Områdesanvändningen och riskhanteringen i anslutning till förorenade markområden stöder varandra så att hållbara och täckande lösningar kan nås.
  • Datasystemen stöder planering och beslutsfattande på ett användarorienterat sätt.
  • Saneringsmetoderna är kostnadseffektiva, sparar naturresurser, minimerar skadlig miljöpåverkan och främjar cirkulär ekonomi.
  • Förfaringssätten är interaktiva och aktörernas arbetsfördelning, ansvar och skyldigheter tydliga.
  • Verksamheten och kommunikationen sker öppet, transparent och interaktivt.

Målen i strategin kompletteras av åtgärdsrekommendationer som på ett mer konkret plan anger vilka effektiviseringsåtgärder som behövs. För dessa åtgärder utses ansvariga. Kommunerna berörs mest av de av strategins mål och åtgärder som gäller planering av markanvändningen.

Program för undersökning och sanering

Strategin innehåller ett riksomfattande program för undersökning och sanering av förorenad mark. Programmet ska identifiera betydande förorenade områden och främja undersökningen av dem och genomföra de riskhanteringsåtgärder som behövs. Programmet bereds under samordning av Birkalands närings-, trafik- och miljöcentral under 2016 och verkställs från och med 2017. Programplaneringen och genomförandet stöds till en början av Försöksprogrammet för sanering av förorenade markområden och återvinning av marksubstans (2016–18) som hör till åtgärderna i spetsprojektet i regeringsprogrammet Kretsloppsekonomin slår igenom och vattendragen iståndsätts. Som en del av försöksprogrammet genomförs ett försöksprojekt med förorenad mark. Projektet syftar till att påskynda utvecklingen och införandet av hållbara riskhanteringsmetoder när det gäller förorenade markområden.

Att undersöka, bedöma och sanera objekten som omfattas av undersöknings- och saneringsprogrammet kräver enligt preliminära uppskattningar satsningar på omkring 10 miljoner euro årligen. Kostnadsandelen för objekt utan ägare rör sig kring 4–4,5 miljoner euro. Den statliga finansieringen kommer att uppgå till ungefär 2,6 miljoner euro årligen under 2016-2018.

Den statliga avfallshanteringen ses över

Arbetsgruppen utarbetade dessutom ett förslag om huvudprinciperna för hur man kan inleda en översyn av systemet för statens avfallshanteringsarbete. I dag vilar arbetet på bristfällig rättslig grund, är ålderdomligt och har ineffektiva strukturer. Den centrala utgångspunkten för reformen är att statliga medel kan anslås för understöd eller statligt miljöarbete kan utföras endast via lagstiftning. När lagstiftningen revideras bör det utredas hur man via lagstiftningen kan nå de viktigaste målen i programmet för undersökning och sanering av förorenade markområden och vilka alternativa sätt det finns att uppfylla målen. Under arbetets gång ska det till exempel utredas hur understöden ska fördelas, vilka finansieringsförutsättningarna är och hur besluten ska fattas.

Närmare upplysningar:

Mer på webben