Också banken kan uppmuntra till bra beslut

Finansmarknadsmekanismen innebär förenklat köp av pengar och försäljning av pengarna till slutanvändarna. Banken är förmedlare och livnär sig på ränteskillnaden mellan köp och försäljning. Under de senaste åren har det också börjat dyka upp nya kvalitetsfaktorer i de finansiella institutens medelsanskaffning och lånefinansiering. En sådan faktor kan till exempel vara att ett projekt har positiva miljökonsekvenser.

Investerare kan prioritera eller förutsätta fonder där medlen används till exempel för främjande av energieffektivitet, förnybar energi, stävjande av klimatförändringen eller projekt som främjar luft- och vattenvård. Bankerna som lånar medlen vidare från sådana fonder framhåller i sin tur låneobjektets egenskaper för investerarna. Så skräddarsys till exempel gröna lån.

Kommunfinans börjar inom en snar framtid erbjuda gröna lån för sina kunder. Mer om detta i Antti Kontios blogg (på finska).