Över 200 aktiva deltagare på Demokratidagen

Kommunförbundet, Finansministeriet och Justitieministeriet ordnade den 18 oktober 2016 nationella Demokratidagen i Kommunernas hus i Helsingfors för fjärde gången. Evenemanget hade 210 anmälda deltagare, varav 180 deltog på plats och 30 på distans.

​Tema för veckan för lokal demokrati 2016 och således också Demokratidagen var samexistens i kulturellt heterogena samhällen. En särskild prioritering var fostran till ett demokratiskt medborgarskap och mänskliga rättigheter. Vid evenemanget prisbelönades också Årets klargörare bland myndigheter.

Vuoden selväsanainen-palkinto

Grattis till Årets klargörare för revideringen av texterna i besluten om närståendevård vid Uleåborgs stad! Riksdagens justitieombudsman belönade de två vinnarna med en piska.

Aktiva twittrare

Under Demokratidagen användes Kommunförbundets twittervägg där de kommentarer som twittrades antigen direkt eller med hashtaggen #demokratiapäivä syntes för alla under det gemensamma programmet.

Kvittrandet var aktivt, som sig bör bland dem som är intresserade av demokrati och delaktighet: antalet enskilda tweetar var 180. Twittrarna kommenterade programmet så aktivt att uppmärksammades på @TrendsSuomi som ett av de populäraste temana (#demokratiapäivä is now trending in Finland).

På Twitter med hashtag #demokratiapäivä kan man förutom läsa meddelanden också se på bilder som deltagarna har sänt från evenemanget. På #demokratiapäivä finns också länkar till nyheter om Demokratidagen.

Videoupptagning på webben

Huvudprogrammet på Demokratidagen kan ses via en upptagning på webben (på finska). Upptagningen är indelad enligt programnumren och länkad till Kommunförbundets webbplats på samma sida som diapresentationerna​.

Demokratidagen 2017

Demokratidagen ordnas också år 2017 i Helsingfors, närmare bestämt tisdagen den 17 oktober. Anmälningstiden börjar under sommaren. Evenemanget börjar planeras i början av år 2017. Vid planeringen beaktas den respons som mottagits av omkring en fjärdedel av deltagarna i år.

Mer information om Demokratidagen 2017 uppdateras på Kommunförbundets webbplats​ och den exakta anmälningstiden meddelas också i nyhetsbrevet Visionären.