EU:s uppgiftsskyddslagstiftning

Rapport om ändringar och utbildning

EU:s förordning och direktiv om uppgiftsskydd som antogs vid årsskiftet 2015–2016 kommer också att inverka på kommunernas lösningar i fråga om informations- och cybersäkerhet.

En föranalys om de ändringsbehov som förordningen innebär är under arbete. Rapporten beskriver de viktigaste ändringarna och innehåller anvisningar främst för de datasystemprojekt som nu pågår.  Rapporten publiceras av en arbetsgrupp underställd ledningsgruppen för informations- och cybersäkerheten inom statsförvaltningen (VAHTI).

Arbetsgruppen genomför också ett utbildningsprogram (vid HAUS) för uppgiftsskyddsombud inom den offentliga förvaltningen. Avgiftsbelagd utbildning erbjuds alla organisationer inom den offentliga förvaltningen, även kommuner.

Juristen Ida Sulin representerar Kommunförbundet i gruppen.

Mer på webben:

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Digifika - nätverk för digitalisering

Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.

Mer info om nätverket för digifika.