Projektet VIRVA – delrapporten klar​

Riktlinjer för organiseringen av byggnadstillsynen, miljövården och miljö- och hälsoskyddet

Kommunförbundet är huvudman för projektet som utreder nya övergripande sätt att organisera miljövården, byggnadstillsynen och miljö- och hälsoskyddet. Undersökningen har fått finansiering via statsrådets strategiska utrednings- och forskningsverksamhet (VN-TEAS). I den färska delrapporten ligger fokus på analys av svaren på en enkät från hösten 2015.

Samarbetet mellan sektorerna framträder

I utredningsmaterialet understryks samarbetet mellan de undersökta sektorerna och deras samarbete med planläggningen och kommunaltekniken. Miljö- och hälsoskyddet har delvis en svagare anknytning till primärkommunen än miljövården och byggnadstillsynen har. Miljövården är den av sektorerna där man tydligast ser anknytningen till kommunens strategiska utveckling.

Byggnadstillsynen och miljövården har många gemensamma samarbetsbehov

Byggnadstillsynen är nära kopplad till samarbetet för att utveckla samhällsstrukturen i kommunen (planläggningen). Ur byggnadstillsynens synvinkel är också brand- och räddningsväsendet, miljövården, kommunaltekniken och närings-, trafik- och miljöcentralen ytterst viktiga samarbetsparter. Minst samarbete idkar byggnadstillsynen med primärvården, undervisningen, kulturen, idrotten och landsbygdsmyndigheten samt avfallshanteringsmyndigheten och landskapsförbundet.

Miljövården samarbetar främst med närings-, trafik- och miljöcentralen, planläggningen, byggnadstillsynen, miljö- och hälsoskyddet och kommunaltekniken. Många uppgifter har anknytning till avfallshanteringen, även om sambandet inte alla gånger är starkt. Minst samarbetar miljövården med primärvården, undervisningen, kulturen, idrotten, brand- och räddningsväsendet och landsbygdsmyndigheten. Miljövården och byggnadstillsynen har behov av samarbete med i stort sett samma sektorer/aktörer.

Miljö- och hälsoskyddet har andra anknytningar

Inom miljö- och hälsoskyddets olika uppgifter varierar samarbetspartnerna. När det gäller veterinärvården och tillsynen över djurs hälsa och välbefinnande idkar miljö- och hälsoskyddet samarbete i liten skala med kommunens övriga sektorer. Livsmedelstillsynen har mest samarbete med den styrande myndigheten Evira. Hälsoskyddets samarbete med kommunens övriga sektorer syns främst i bedömningen av hälsorisker som orsakas av miljön.

Miljö- och hälsoskyddet anknyter till kommunens övriga verksamhet främst genom byggnadstillsynen och kommunaltekniken. Frånsett beredskapen för exceptionella situationer och utredningen av epidemier är samarbetet med primärvården rätt obetydligt. En möjlighet vore därför att skilt för sig studera miljö- och hälsoskyddets nuvarande uppgifter och omorganisera skötseln av dem utifrån funktionerna och samarbetsbehovet. Sådana modeller lär det gå att hitta också för byggnadstillsynen och miljövården.

Projektet VIRVA fortsätter – målet är en organisation som gynnar uppgiftshelheten

Projektet fortsätter till utgången av 2016 med bland annat intervjuer med företrädare för olika samarbetspartner.  I fortsättningen utreds närmare olika organisationsalternativ utgående från uppgifterna och deras tyngd. Dessutom studeras fördelar och nackdelar med olika alternativ ur samarbetspartnernas synvinkel. Målet är att i stället för sektorvisa koncept ta fram en organisation som gynnar helheten.

Om materialet

Den elektroniska enkäten i november 2015 besvarades av drygt 700 tjänsteinnehavare med ansvar för byggnadstillsynen, miljövården och miljö- och hälsoskyddet. Det var sammanlagt en knapp tredjedel av alla tjänsteinnehavare inom de sektorer som var målgrupper. Svaren fördelade sig ganska jämnt på alla sektorerna. Eftersom avsikten är att få fram en bild av det samarbete som behövs för skötseln av olika uppgifter, kan materialet anses motsvara enkätens syfte väl.