SOSTE vill utveckla koncept tillsammans med Kommunförbundet och vården i Kajanaland

Kommunförbundet och samkommunen för social- och hälsovård i Kajanaland har inlett samarbete med SOSTE Finlands social och hälsa rf inom konceptet Arjen pelastajat (räddarna i vardagen). Konceptet sammanför synpunkter på hur man främjar kommuninvånarens välfärd och utvidgar samarbetet mellan kommunerna och organisationer.

​Gemensamma utvecklingsåtgärder ska ge nya verksamhetsformer för samarbetet mellan kommuner och organisationer. Meningen är att samtidigt stärka kommuninvånarnas delaktighet genom lokala sätt att göra saker.

Under två år har Kommunförbundet tillsammans med kommunerna och vårdsamkommunen i Kajanaland utvecklat kundorienterade modeller för närservice. I fjol ledde arbetet i Kajanaland till modellen Arjen pelastajat. Verksamheten utvidgas i år till andra kommuner i landskapet. SOSTE vill sprida modellen för frivilligarbete i hela landet med hjälp av samarbete med organisationer. I januari i år kom SOSTE med som samarbetspartner och finansiär.

I konceptet Arjen pelastaja förenar äldre och unga sitt kunnande genom frivillig verksamhet. Ungdomarna kan lära de äldre hur man använder datorn och internet, vilket skett i pilotprojektet på klubblokalen Tönäri i Kajana.

Avsikten är att höja de ungas och de äldres välfärd, sociala färdigheter och arbetslivskompetens. Kommuninvånarnas delaktighet och aktivitet främjas genom praktisk verksamhet.

Mer på webben: