Tehdään I&O:sta meidän kaikkien ikioma hanke

Lähes 500 henkeä kokoontui maanantaina 21. maaliskuuta Marina Congress Centeriin pohtimaan yhdessä, millaisin ratkaisuin iäkkäiden kotihoitoa viedään lähitulevaisuudessa eteenpäin ja miten niin omaishoitajat kuin hoidettavatkin voisivat mahdollisimman hyvin. Ilmassa oli vahva yhdessä tekemisen tunnelma.

​Sosiaali- ja terveysministeriön ja Kuntaliiton järjestämän tilaisuuden kutsu oli kuultu: paikalla oli niin ammattilaisia, virkamiehiä kuin iäkkäitä ihmisiä ja omaishoitajia käynnistämässä hallituksen kärkihanketta "Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaikenikäisten omaishoitoa”.

– Yllättävän paljon mukana oli pieniä ja vähän suurempiakin yrityksiä, jotka hakevat rooliaan ikäihmisten palveluissa ja kotona asumisen edistämisessä, kiittelee hankkeen projektipäällikkö Anja Noro sosiaali- ja terveysministeriöstä.

Innostus oli käsin kosketeltavaa

– Yhdessä tilassa oli valtavan paljon sellaista henkeä ja ennen kaikkea energiaa, että nyt tämä tehdään. Puheenvuoroja yhdisti usko muutokseen ja skeptikot suorastaan loistivat poissaolollaan keskusteluissa, kertoo hankkeen johtaja Päivi Voutilainen sosiaali- ja terveysministeriöstä.

Myös Kuntaliiton erityisasiantuntija Eevaliisa Virnes vahvisti, etteivät osallistujat tuntuneet pitävän kärkihanketta ylimääräisenä tehtävänä, vaan päinvastoin mahdollisuutena vahvistaa ikäihmisten palveluja ja jatkaa monissa kunnissa jo tehtyä kehittämistyötä.

Kunnilla on edelleen arjen sujumisen kannalta keskeisiä tehtäviä, vaikka sote-palvelujen järjestäminen siirtyykin maakunnille vuoden 2019 alusta. Kuntien vastuulla ovat jatkossakin muun muassa asuminen, yhdyskuntasuunnittelu ja joukkoliikenne. Saumaton yhteistyö kuntien ja maakuntien välillä takaa parhaan tuloksen ikääntyneen väestön hyvinvoinnin ja palvelujen kannalta.

– Kunnat ja muut toimijat odottavat kiinnostuksella pääsyä konkreettisiin kokeiluihin. Olemme valmiina toteuttamaan muutokset yhdessä ja yhdessä sovituin tavoittein, kärkihankkeen projektiryhmän työssä mukana oleva Virnes vakuuttaa.

Onhan meillä usko yhteiseen päämäärään?

– On osaamista, on innostusta, on hyvä tietoperusta. Kaikki tämä on hyödynnettävä! Meidän on myös pystyttävä oppimaan siitä, mikä on aiemmin jäänyt vaiheeseen. Meillä on oltava niin vankka usko tavoitteisiin pääsystä, että se kantaa niinäkin päivinä, jolloin kaikki ei suju kuin tanssi, Voutilainen toteaa.

– Oli ilo seurata yleisön valmiutta keskusteluun ja erityisesti porinaryhmät aamupäivällä olivat aktiivisia. Saimme ryhmistä hyvää materiaalia hankkeen jatkopohdintaan. Minusta tuntui siltä, että hankkeessa tekemämme linjaukset ovat oikeansuuntaisia. Jännityksellä jään odottamaan, millaisia kokeiluhankehakemuksia saamme syksyllä, iloitsi Noro.

– Edessä oleva työsarka on aivan valtava. Aloitusseminaarin innostuneen ilmapiirin vahvistamana minun on helppo uskoa, että vuonna 2019 voimme todeta isolla joukolla hankkeen päätösseminaarissa Laotsen sanoin: Me teimme sen!, visioi Voutilainen.

Kuntakokeilujen hankerahoitus tulee hakuun toukokuussa 2016.

ohjausryhmän johtaja, johtaja Päivi Voutilainen, p. 0295 163 403
projektipäällikkö Anja Noro, p. 0295 163 006