Ungdomsfullmäktige i framtidens kommun

Nuorten tulevaisuuden skenaario kaupunkikuva Onnelasta

​Över 100 unga, handledare för ungdomsfullmäktige och kommunala förtroendevalda samlades i Kommunernas hus 8.11.2016. Under seminariet diskuterades ungdomsfullmäktiges framtid och hur verksamheten ska utvecklas. De unga spånade också kring vad de önskar sig av framtidens kommun.

Ähtäris och Hollolas ungdomsfullmäktigen presenterade en aktuell översikt över ungdomsfullmäktigenas situation. Under seminariet förklarades den lagstiftning om ungdomsfullmäktige som ingår i den nya kommunallagen och träder i kraft sommaren 2017. Seminariet bjöd också på en möjlighet att utbyta god praxis och tog med deltagarna på en inspirerande resa in i delaktighetens och den gemensamma utvecklingens framtid. Eftermiddagen tillbringades i seminariets delaktighetsnöjespark där olika stationer erbjöd möjlighet att bekanta sig med bland annat engagerande stadsplanering, kommunalspråkets kringelikrokar och utarbetandet av en verksamhetsstadga.

De unga skapade visioner av hurdan framtidens kommun är för unga. Deras framtidskommun har vi-anda och är naturenlig, internationell och fri från terrorism. De unga önskar sig i synnerhet evenemang och fungerande trafikförbindelser och att hörandet av ungas åsikter ska utvecklas, liksom deras möjlighet att fatta beslut i vissa frågor som gäller dem.

Seminariet om ungdomsfullmäktige i framtidens kommun ordnades av Finlands ungdomsfullmäktiges förbund rf. och Finlands Kommunförbund.