Uutta ohjeistusta jätehuollon omistajaohjaukseen sekä palvelutason määrittämiseen

Kuntaliitto on julkaissut kaksi kunnallisen jätehuollon toimijoille ja luottamushenkilöille tarkoitettua opasta: Opas jätehuollon omistajaohjaukseen ja Opas jätehuollon palvelutason määrittämiseen.

Oppaiden sanoma voitaisiin kiteyttää lyhyesti siten, että hyvä omistajaohjaus sekä sopiva palvelutaso saavutetaan kuntatoimijoiden systemaattisen, säännöllisen ja jatkuvan yhteistyön sekä vuoropuhelun avulla.

Omistajaohjausopas on suunnattu erityisesti kuntien johtaville viranhaltijoille ja luottamushenkilöille ja tarjoaa tietoa kunnan roolista kunnallisen jätehuollon järjestäjänä sekä jätehuollon ohjauksessa huomioon otettavista seikoista. Oppaassa myös selvennetään eri kuntatoimijoiden ja luottamuselinten tehtäviä ja vastuita.

Jätehuollon omistajaohjauksessa on tiivistetysti kysymys siitä, miten omistajakunnat muodostavat yhteisen käsityksen ja yhteisen tahtotilan jätehuollon kehittämisestä ja miten tahtotila viestitään palveluiden toteuttajalle, jätelaitokselle. Jätehuollon omistajaohjaukseen ja -politiikkaan vaikuttaa erityisesti jätelainsäädännössä suoraan kunnille määrätty vastuu jätehuollon järjestämisestä sekä palvelutehtävien hoitaminen pääsääntöisesti seudullisena yhteistyönä. Opas sisältää suosituksia, jotka perustuvat hyviin käytäntöihin tai oppaan laatimisen aikana esille tulleisiin kehitysehdotuksiin. Kuntaliitto kehottaakin kuntia ja jätelaitoksia yhdessä pohtimaan jätehuollon tavoitteita ja laatimaan jätehuoltopoliittisia ohjelmia.

Opas palvelutason määrittämiseen sisältää ohjeistusta jätehuollon palvelutasosta ja sen määrittämisprosessista. Tavoitteena on optimipalvelutason saavuttaminen lainsäädännön asettamat velvoitteet ja tavoitteet huomioon ottaen. Kunnissa on pohdittava, mikä on riittävä palvelutaso ja miten se turvataan, mikä on keräyspaikkojen kohtuullinen saavutettavuus ja millaisia palveluita kuntalaisille ja kiinteistöille tarjotaan. Samalla tulee kuitenkin varmistaa jätemaksujen pysyminen kohtuullisina.

Oppaat ovat Kuntaliiton Harkittua omistajaohjausta -työkaluja kuntatekniikan konserniohjaukseen -projektikokonaisuuden tuotoksia. Jätehuollon osaprojekti, Yhteinen jätehuoltomme - vastuut ja konserniyhteistyö toteutettiin useiden yhteistyökumppaneiden kanssa. Mukana kehittämistyössä oli niin kuntien johtavia viranhaltijoita, luottamushenkilöitä, jätehuoltoviranomaisia ja jätelaitoksia kuin Kuntaliitto, Jätelaitosyhdistys JLY, ympäristöministeriö, Varsinais-Suomen ELY-keskus sekä Kilpailu- ja kuluttajavirasto.

Omistajaohjaus-oppaita toimitetaan painettuina ilmaiskappaleina kaikkiin Suomen kuntiin kevään 2016 aikana.