Anvisningarna för ansökan om rökförbud har utvidgats – samma ansökningsförfarande gäller för de olika boendeformerna

Anvisningarna om rökförbud i bostadssammanslutningar har utvidgats till att omfatta förutom bostadsaktiebolag även andra boendeformer, såsom exempelvis hyreshusbolag. I praktiken gäller samma förfarande för ansökan om rökförbud oavsett boendeform. De skillnader som finns gäller främst det organ som ansvarar för beslutsfattandet i bostadssammanslutningen. I fråga om hyreshusbolag bör det också noteras att man kan avtala om rökförbud redan i hyreskontraktet.

Disponentförbundet, Fastighetsförbundet, Kommunförbundet, Helsingfors stad och Valvira påminner om att hörandet av dem som innehar utrymmena i fråga spelar en central roll i beredningen av ansökningar om rökförbud i bostadssammanslutningar. Genom att ordna ett hörande i enlighet med anvisningarna säkerställer bostadssammanslutningarna att behandlingen av ansökan löper smidigt i kommunen.

Valviras meddelande

Mer information: