Digitaliseringsutvecklingen i den grundläggande utbildningen utreds inom ramen för projektet Grundskolan i den digitala era
Som en del av statsrådets utrednings- och forskningsverksamhet genomfördes 2016 en utredning om det aktuella läget när det gäller digitaliseringen inom den grundläggande utbildningen. Med tanke på uppföljningen av målen i statsminister Juha Sipiläs regeringsprogram tillsattes projektet Grundskolan i den digitala eran (Digiajan peruskoulu) för 2017–2018.
Projektet genomförs på uppdrag av undervisnings- och kulturministeriet som ett samarbete mellan forskningsenheten Tampere Research Center for Information and Media (TRIM) vid Tammerfors universitet och forskningsenheten RUSE vid Åbo universitet. Utredningen leds av TRIM:s forskningsdirektör Jarmo Viteli.
Projektet genomförs i två delar, den första delen i form av enkäter. Det ordnas enkäter två år i följd: den första inleds den 15 januari 2017 och den andra i början av 2018. Enkäterna genomförs med hjälp av Oppika-tjänsten (för elever), Opeka-tjänsten (för lärare) och Ropeka-tjänsten (för rektorer). Mer information om enkäterna finns i bilagan.
Under projektets andra del kartläggs elevernas och lärarnas IKT-kunskaper. IKT-kunskaperna bedöms med hjälp av ett IKT-kunskapstest som forskningsenheten RUSE vid Åbo universitet har tagit fram. Sammanlagt 68 kommuner har valts ut till IKT-kunskapstestet, och Åbo universitet kommer att ta direkt kontakt med dessa i januari 2017. IKT-kunskapstestet genomförs likaså i början av 2017 och 2018.
I Opeka-, Oppika- och Ropeka-tjänsten sammanställs individuella rapporter när enkäten har besvarats. De som har deltagit i IKT-kunskapstestet får efteråt information om den egna kunskapsnivån. Resultaten av projektet Grundskolan i den digitala eran sammanställs i en halvtidsrapport i slutet av 2017 och i en slutrapport i slutet av 2018.
Vi hoppas på samarbete med tanke på projektets mål och önskar att utbildningsanordnarna är aktiva och möjliggör deltagande i Opeka-, Oppika- och Ropeka-enkäterna. De kommuner som valts ut till IKT-kunskapstestet kontaktas separat. Detta brev förutsätter inga särskilda åtgärder med tanke på det.
Kultur, välfärd och kontaktytor i kommuner och välfärdsområden
Kulturen är viktig då man talar om hur offentliga sektorn leverar välfärd till invånarna i kommunerna och välfärdsområdena. Hur kan och borde vi utveckla samarbetet mellan kommunerna på detta område?
Mallar för anvisningar om sökande av ändring inom småbarnspedagogik, undervisning och utbildning
Bestämmelserna om sökande av ändring i speciallagstiftningen är överordnade det ändringssökande som föreskrivs i kommunallagen. Läs mer
Kaffe med Uffe
En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams. Läs mera: Kaffe med Uffe