Nya möjligheter för den som anordnar gymnasieutbildning

Den som anordnar gymnasieutbildning har möjlighet att ansöka om särskilda utbildningsuppgifter från och med den 1 augusti 2018

Regeringen har till riksdagen lämnat en proposition (RP 20/2017) med förslag till ändring av lagstiftningen om särskilda utbildningsuppgifter. Regeringens proposition innehöll bland annat förslag till preciserande bestämmelser om beviljande av särskilda utbildningsuppgifter och om finansiering att införa i detta, liksom även om ministeriets befogenheter och kriterierna för beviljande. Den föreslagna utbildningen är avsedd att börja den 1 augusti 2018.

Ansökan skickas till undervisnings- och kulturministeriets registratorskontors före den 17 maj 2017.

Ansökningsprocessen kan genomföras och besluten fattas enligt beskrivningen, ifall riksdagen godkänner regeringspropositionen RP 20/2017 rd.

Meddelande och en länk till ansökningsblanketterna finns på undervisnings- och kulturministeriets webbplats http://www.minedu.fi/sv/sarskild-utbildningsuppgift.

Mer information ges av undervisningsråd Heikki Blom (tfn +358 29 533 0074, e-post: hstaeikki.blom@minedu.fi)