Aktiv skolväg tema i tävling för kommunerna

Programmet Skolan i rörelse och Sitras tävling ”Fiksusti kouluun” (Smart till skolan) utmanar alla Finlands kommuner att främja smart rörlighet under skolvägen och hela skoldagen. Vi efterlyser lösningar som minskar koldioxidavtrycket, ökar rörligheten och undanröjer hindren för smart rörlighet. De bästa lösningarna beaktar skolelevens synvinkel, genomförs i samarbete med flera förvaltningsområden och är inriktade på utmaningarna i just er kommun.

Smart rörlighet omfattar alla former av rörelse med muskelkraft såsom gång, cykling, sparkcykel- eller skidåkning. En smart skolväg kan också inkludera kollektivtrafik – även då ökar vardagsmotionen och framför allt minskar koldioxidavtrycket.

Utmaningen till kommunerna

Hur främjar ni smart rörlighet under skolvägen bland era elever?

Vem riktar sig utmaningen till?

Utmaningen är avsedd för alla landets kommuner.

Vad efterlyser vi?

Vi efterlyser 1–3 kommuner som vill och har behov av att utveckla en smart, aktiv skolväg för alla. Vi uppskattar modiga satsningar som har genomslagskraft och tacklar de verkliga utmaningarna i kommunen.

Varför delta?

Vi delar ut ett utvecklingsstöd på sammanlagt högst 60 000 euro. Därtill erbjuder vi kommunerna stöd av en projektchef.

Hur delta?

Ansökan lämnas in elektroniskt på adressen liikkuvakoulu.fi/fiksustikouluun mellan 24.4.2018 och 25.5.2018.

Ytterligare information:
Joonas Niemi, projektchef