Kommunförbundet kartlägger med Kommunpulsen kommunernas syn på företagsamhetsstrategin:

Borde kommunerna dra sig ur marknaden?

Utredarna Jussi Järventaus och Henrietta Kekäläinen, som tillsatts av näringsminister Mika Lintilä, har utarbetat ett förslag till landets första företagsamhetsstrategi på nationell nivå. Förslaget till företagsamhetsstrategi publicerades 3.10.2018.

Företagsamhetsstrategin innehåller 42 förslag, av vilka vissa berör kommunerna  Förslagen kan tänkas åtminstone delvis komma att ligga till grund för följande regeringsprogram. Det viktigaste förslaget som berör kommunerna gäller kommunägda bolag.

Enligt förslaget skulle kommunerna systematiskt börja dra sig ur sådana marknader där det redan finns eller där tillräcklig konkurrens kan medföra privat utbud. Bristande marknad anses enbart gälla då då inget privat utbud står till buds och inte heller kan uppkomma. Enbart det faktum att det i dagsläget inte finns något privat utbud betyder enligt förslaget inte att marknaden är bristande, eftersom det bristande utbudet kan bero på sådant som kan påverkas, som till exempel en dominerande offentlig aktör.

I kommunallagen bestäms redan nu att kommunen i ett konkurrensläge på marknaden ska agera så att konkurrensen inte snedvrids och att inga hinder för marknadsutvecklingen uppstår (den s.k. bolagiseringsskyldigheten). Företagsamhetsstrategins förslag utgår fån synpunkten att kommunallagens bestämmelser inte räcker. Den föreslagna ändringen har stor betydelse för kommunerna.

Finlands Kommunförbund genomför vecka 44 och 45 Kommunpulsen för att sondera kommunernas representanters åsikter om saken. Kommunpulsen är en snabbenkät där Kommunförbundet hoppas få medlems- och kundfältets synpunkter snabbare till stöd för intressebevakningen och serviceutvecklingen.

Med enkäten kartläggs bland annat huruvida kommunen står som ägare i företag som kan tänkas hindra privat företagsamhet eller konkurrens.  Samtidigt frågas om de kommunägda bolagens uppgifter och hur på vilket sätt de arbetar för kommunen eller regionen.

Kuntapulssi