Kommunmarknaden:

Kommunförbundet krävde en fortsättning på sysselsättningsförsöken – Partiledarna positiva

Puoluejohdon paneeli

10 000 arbetstillfällen för svårsysselsatta, mer än 11 miljoner euro sparas i utgifterna för arbetsmarknadsstödet. Det här har man uppnått i de regionala sysselsättningsförsöken på drygt ett år, sade Kommunförbundets verkställande direktör Jari Koskinen då han öppnade Kommunmarknaden och partiledningens panel den 12 september.  Landets ledande politiker som deltog i diskussionen ansåg att allt arbete som gjorts i sysselsättningsförsöken var viktigt och hade gett resultat.  Men trots det ligger försökens framtid nu i vågskålen.

Kommunerna och statens arbets- och näringsförvaltning samarbetar för att skapa arbetstillfällen för de mest svårsysselsatta genom regionala sysselsättningsförsök. Försöken inleddes i augusti 2017 och de ser nu ut att upphöra redan i slutet av detta år.

– Jag kommer inte att lägga käppar i hjulen om det hittas en lösning för en fortsättning på försöken. Det fördes en lång diskussion om frågan vid budgetmanglingen.  Jag är i synnerhet oroad för de 40 000 människor som försöken gäller i dagsläget, sade kommun- och reformminister Anu Vehviläinen.

SDP:s ordförande Antti Rinne påminde åhörarna om en doktorsavhandling som kommer ut inom kort, där det framgår att kommunerna vill att försöken ska pågå under en längre tidsperiod.

– Vi behöver alla inse att det är bra med försök, men de måste vara mer långsiktiga, sade Rinne.

De Grönas Sanna Vesikansa, biträdande borgmästare för social- och hälsovårdssektorn i Helsingfors, sade att hon hade bekantat sig i synnerhet med Tammerfors modell och ansåg att den gett resultat.

– Om man lägger ner försök genast då de börjat ge goda resultat visar det på att man förhastar sig.

Också Laura Huhtasaari, vice ordförande för Sannfinnländarna, önskade att försöken skulle få en fortsättning.

Vänsterförbundets ordförande Li Andersson sade att orsaken till att försöken läggs ner är att de står i strid med regeringens landskapsmodell.

– Eftersom det fortfarande är oklart hur det kommer att gå med hela landskaps- och vårdreformen finns det skäl att ta time out och låta sysselsättningsförsöken fortgå.

Anna-Maja Henriksson, ordförande för Svenska folkpartiet, ansåg att verkställande direktör Jari Koskinens motivering till varför försöken bör fortsätta var bra.

– Om försöken ger bra resultat så bör man fortsätta med dem. Eftersom regeringens mål är att öka sysselsättningen borde man fatta beslut som stöder det.  Landskapsreformen kan inte vara en broms för det här målet.

Finansminister Petteri Orpo bollade frågan vidare till arbetsminister Jari Lindström för en lösning.

Timo Reina, vice verkställande direktör vid Kommunförbundet, meddelade partipanelens hälsningar till arbetsministern via Twitter.

Timo Reinan twiitti

Den livliga diskussionen handlade bland annat om landskaps- och vårdreformen. Upptagningen av paneldebatten kan ses via Kunta.tv.

Två dagar Kommunmarknad i Kommunernas hus i Berghäll

Kommunsektorns största årliga evenemang Kommunmarknaden hålls 12-13.9 i Kommunernas hus.  På programmet står 300 seminarier och informationsinslag och i korridorerna i Kommunernas hus finns sammanlagt 200 utställare.

Paneldebatten och de övriga seminarierna i stora föreläsningssalen direktsänds.

Kommunmarknadens program

Följ diskussionen på Twitter hashtag #kuntamarkkinat