Totalrevideringen av markanvändnings- och bygglagen inleds

Miljöministeriet har tillsatt en parlamentarisk uppföljningsgrupp och en arbetsgrupp med tanke på beredningen av totalreformen av markanvändnings- och bygglagen.  Bostads-, energi- och miljöminister Kimmo Tiilikainen är ordförande för uppföljningsgruppen. Det egentliga förslaget till ny markanvändnings- och bygglag bereds av en arbetsgrupp med företrädare för ministerier och Finlands Kommunförbund under ledning av överdirektör Helena Säteri.

Dessutom utses ett forum för intressentgrupper med uppgift att se till det sker en mångsidig interaktion i lagberedningen. Professor Ari Ekroos är ordförande för forumet och till medlemmar kallas företrädare för intressebevaknings- och medborgarorganisationer, statliga myndigheter, universitet och forskningsinstitut, kommuner, landskapsförbund och Kommunförbundet.

Läs mer om lagreformen

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn