Kommunförbundets valprogram inför EU-valet och målsättningar inför Finlands EU-ordförandeskap

EU-aiheinen kuvituskuva

Arbetsutskottet i Kommunförbundets styrelse har godkänt förbundets målsättningar inför Finlands EU-ordförandeskap, samt ett valprogram inför EU-valet.

Finland tar över ordförandeskapet i Europeiska unionens råd från och med den första juli.

Den nya regeringen besluter om prioriteringarna för ordförandeskapet efter riksdagsvalet.

De officiella prioriteringarna publiceras i slutet av juni.

I Kommunförbundets målsättningar betonas betydelsen av EU:s kommande programperiod 2021-2027 för kommunerna och landskapen.

Målsättningarna stöder sig på följande politikområden:

• Klimatpolitik, cirkulär ekonomi och energipolitik
  • Urbanisering
  • Jämställdhet
  • Främjande av välmående och förebyggande av marginalisering
  • Digitalisering
  • Invandring
  • Utbildningspolitik och språkkunskaper

Eurovalprogrammet stöder sig på samma teman. Läs programmet och prioriteringarna här:

Kommunförbundets mål för Finlands EU-ordförandeskap 2019

Kommunförbundets program för EU-valet 2019

Kommunförbundets Brysselkontor

Sedan 1992 har Kommunförbundet ett kontor i Bryssel. Målet med vår EU-intressebevakning är att trygga och utveckla verksamhetsförutsättningarna för kommunerna i Finland.
Kommunförbundets Brysselkontor