Arbetsgivarmodellen och personlig assistans:

Skyldigheter för en kommun som betalar lön till personliga assistenter

Inkomstregistret infördes 1.1.2019. Det innebar ändringar i anmälningen och betalningen av löner och arbetsgivarprestationer. För att kommunen ska kunna betala lön till en personlig assistent behöver kommunen en fullmakt av den som får assistans samt en betalningsreferens för skatt på eget initiativ.

 

Kommunen är ställföreträdande betalare när kommunen av sina egna medel betalar lönen för en personlig assistent. Enligt lagen om förskottsuppbörd (1118/1996) är den ställföreträdande betalaren skyldig att verkställa förskottsinnehållning, trots att det arbete för vilket prestationen har betalats har gjorts för den egentliga arbetsgivarens räkning. Den ställföreträdande betalaren ska anmäla betalda löner och verkställd förskottsinnehållning till inkomstregistret. Den ställföreträdande betalaren ska dessutom anmäla de arbetspensions- och arbetslöshetsförsäkringsavgifter som betalaren har tagit ut hos arbetstagaren, om betalaren har tagit ut och dragit av arbetstagarens socialförsäkringsavgifter från den utbetalda lönen. Socialförsäkringsavgifterna kan påföras den egentliga arbetsgivaren utifrån anmälan från den ställföreträdande betalaren, som i regel inte är skyldig att betala arbetsgivarens socialförsäkringsavgifter, utan det är den egentliga arbetsgivaren som svarar för dem. 

Kommunen sköter ofta också arbetsgivarens övriga skyldigheter åt den som får assistans, bland annat anmälningar om löneuppgifter och arbetsgivarens separata anmälningar till inkomstregistret samt betalar socialförsäkringsavgifterna till försäkringsgivaren. Detta baserar sig på en separat försäkring/ett separat avtal. 

Som ställföreträdande betalare ska kommunen anmäla uppgifterna till inkomstregistret med kommunens rätta FO-nummer. Läs mer i Skatteförvaltningens anvisning Hushållen som uppdragsgivare.

Anmälan av uppgifter

Kommunen som ställföreträdande betalare ska anmäla löneuppgifterna till inkomstregistret senast den femte kalenderdagen efter utbetalningsdagen. Till inkomstregistret ska också anmälas utbetalda löner och verkställd förskottsinnehållning, likaså de arbetspensions- och arbetslöshetsförsäkringsavgifter som tagits ut hos arbetstagaren.

Om kommunen är ställföreträdande betalare och dessutom sköter arbetsgivarens övriga skyldigheter, behöver kommunen en fullmakt av den person som får assistans. Läs mer om fullmakter på inkomstregistret.fi. Kommunen kan då göra anmälan om löneuppgifterna och arbetsgivarens separata anmälan för den persons räkning som får assistans. Anmälningarna ska göras senast den femte dagen i den kalendermånad som följer på utbetalningsmånaden.

Betalning av arbetsgivarprestationer

Även om kommunen och den egentliga arbetsgivaren har ett avtal/en fullmakt om att kommunen sköter arbetsgivarens alla skyldigheter, är det fortfarande den som får assistans som ska sköta arbetsgivarens sjukförsäkringsavgift. För att kunna betala arbetsgivarens sjukförsäkringsavgift för den persons räkning som får assistans, behöver kommunen en betalningsreferens över skatt på eget initiativ av personen. Betalningsreferensen får kommunen antingen av personen i fråga eller genom att kontakta Skatteförvaltningen. Massbeställning av referenser kan göras på Ilmoitin.fi och eventuella frågor kan skickas till adressen ohjelmistotalo@vero.fi

Förfallodagen för förskottsinnehållning och arbetsgivarens sjukförsäkringsavgifter är alltid den 12:e dagen i den månad som följer på utbetalningsmånaden. 

Skyldigheternas belopp syns varje månad i tjänsten MinSkatt från 7.2.2019. Förskottsinnehållningen syns hos kommunen och arbetsgivarens sjukförsäkringsavgift i MinSkatt för den egentliga arbetsgivaren.

Mer på webben

Anmälan av uppgifter till inkomstregistret: prestationer som betalas av en ställföreträdande betalare (inkomstregistret.fi)

Betalning av arbetsgivarprestationer (vero.fi)

Vammaispalvelujen järjestäminen ja hankinta - utbildning

 

 

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Läs mer om dessa teman