Invånarna nöjda över kommunernas hantering av coronaläget

kunnat

Nästan två tredjedelar av kommuninvånarna är nöjda med hur coronaläget hanterats i den egna kommunen. Mest positiv respons fick den allmänna hanteringen av coronaläget (65 %) och kommunikationen om läget (59 %). Mer än hälften var också nöjda med tryggandet av invånarnas säkerhet och tillgången till information om kommunala tjänster (49 %).

Uppgifterna är preliminära resultat från Kommunförbundets enkät om kommuninvånarnas inställning till den egna kommunen och dess tjänster.

Fler än var fjärde av dem som besvarade enkäten uttryckte inte någon klar ståndpunkt om hanteringen av coronaläget. Andelen missnöjda var mindre än 10 procent.

– Coronaepidemin som bröt ut på våren utmanade kommunerna och deras verksamhet på ett aldrig tidigare skådat sätt och med en aldrig tidigare skådad hastighet. Resultaten visar dock att kommuninvånarna anser att kommunerna har lyckats berömvärt med att hantera situationen. Tillfredsställelsen med kommunens verksamhet syntes i alla åldrar, berättar forskningschef Marianne Pekola-Sjöblom.

Hanteringen av coronaläget lyckades i kommuner av alla storlekar

I kommuner av alla storlekar är en klar majoritet av kommuninvånarna nöjda med hur coronaläget har hanterats. Andelen nöjda varierar från 57 procent i kommuner med färre än 5 000 invånare till 68 procent i kommuner med 5 000–10 000 invånare.

Andelen personer som förhåller sig neutralt till hanteringen av coronaläget är som störst i de minsta (34 %) och i de största kommunerna (30 %).

Resultaten baserar sig på de första förhandsuppgifterna från den pågående invånarundersökningen. Enkätens målgrupp består av drygt 30 000 kommuninvånare från 43 kommuner i olika delar av landet. Förhandsuppgifterna omfattar svaren från cirka 5 000 kommuninvånare. Datainsamlingen inleddes i maj och avslutades i slutet av juni. De första resultaten kan väntas i början av september.

Marianne Pekola-Sjöblom, forskningschef, tfn 050 337 5634, marianne.pekola-sjoblom(a)kommunforbundet.fi

Mer information om Invånarundersökningen 2020:
www.kommunforbundet.fi/invanarundersokning2020