Kommunerna erbjuds understöd för slopandet av oljeuppvärmningssystem – staten står för upp till 25 procent av kostnaderna

Från och med 5.10.2020 har kommunerna möjlighet att ansöka om ett nytt understöd för slopandet av system för oljeuppvärmning och för en ändring av uppvärmningsformen så att den blir hållbarare i de fastigheter som kommunerna äger. Understödsbeloppet är 25 procent av de godkända kostnaderna när kommunen har anslutit sig till ett frivilligt energieffektivitetsavtal. I annat fall är understödet 20 procent. Totalt har cirka 15 miljoner euro reserverats för understödet.

I Finlands regeringsprogram har man satt som mål att före ingången av 2030-talet slopa användningen av fossil olja som uppvärmningsmetod. För den offentliga sektorn har målet satts till år 2024 och kommunerna har nu en ypperlig chans att övergå till ett hållbarare uppvärmningssätt med hjälp av det nya stödet och därmed föregå med gott exempel.

Det nya uppvärmningssystemet ska använda icke-fossilt bränsle. Till de kostnader som understöds godkänns normala planerings-, rivnings-, materialåtervinnings-, utrustnings- och installationskostnader som föranleds av ändringarna i uppvärmningssystemet.

Understödet beviljas endast kommuner och kommunägda affärsverk.

Understödet beviljas för kostnader som uppkommit fr.o.m. 1.6.2020. Understöd beviljas inte för kostnader för vilka sökanden redan har beviljats något annat stöd.

Mer information:

Avustus ja sen myöntäminen: kehittämispäällikkö Marianne Jauhola, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA, p. 029 525 0819, marianne.jauhola@ara.fi

Kestävä elvytys: ympäristö- ja ilmastoministerin erityisavustaja Timo Juurikkala, p. 040 555 4013, timo.juurikkala@ym.fi

Rakennusten energiatehokkuus: rakennusneuvos Pekka Kalliomäki, ympäristöministeriö, p. 0295 250 114, pekka.kalliomaki@ym.fi

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information