Nitton kommuner i Norra Savolax utvecklar e-tjänster tillsammans i projektet Kohti eKuntaa

En viktig faktor för att påskynda och möjliggöra digital utveckling i kommunerna är samutveckling. Det innebär att kommunerna sinsemellan delar med sig av kompetens och stöd och att man lär sig kollektivt av varandras erfarenheter.  I bästa fall kan kommunernas gemensamma utvecklingsarbete skapa digitala lösningar över kommungränserna och bidra till ökad livskraft, smidighet, hållbarhet och besparingar för kommunerna.

Samutveckling kommuner emellan är inte bara något som man uppfunnit just i år, utan en filosofi som går ut på långsiktigt nätverksarbete. Sådant samarbete pågår som bäst nu också bland annat i projektet ”Kohti eKuntaa” där kommuner i Norra Savolax har förenat sina krafter i utvecklandet av digitala tjänster.

”En intressant dimension i projektet är att antalet invånare i den minsta medverkande kommunen är cirka 1 500 och i den största, dvs. Kuopio, cirka 120 000”, säger projektchef Petri Kejonen på utvecklingsbolaget Savogrow. ”Det är en bred skala”, konstaterar Kejonen.

Den ursprungliga finansieringen för projektet Kohti eKuntaa kommer från Europeiska regionala utvecklingsfonden till Norra Savolax landskapsfond som styr resurserna till projektet.  Kejonen och hans team står i direkt kontakt med landskapsfonden som rapporterar om projektet och dess resultat till Europeiska regionala utvecklingsfonden.

De viktigaste utvecklingsobjekten är bland annat omsorgstjänsterna i regionen som ska utvidgas genom digitala verktyg.  ”Virtuell hemvård möjliggör kontakt med vårdare på distans, vilket i sin tur ger möjligheter till snabbare och mer regelbunden kontakt med de vårdbehövande.  ”Under coronavåren testades i synnerhet virtuell rehabilitering med klienterna”, säger Kejonen.

”Genom projektet strävar vi efter att öka den digitala delaktigheten för dem som behöver vård, så att de kan rapportera om sitt mående och begära stöd i vardagen”. För nödsituationer har det utvecklats en ”nödknapps-applikation” för klienter och vårdpersonal. Via nödknappen är samtalskontakt med vårdpersonalen möjlig också i akuta krissituationer”, preciserar Kejonen.

Kommunerna i Norra Savolax utvecklar gemensamt också digitala bygglovstjänster samt digitala lösningar för ökad delaktighet. Delaktighetsapplikationer som tagits i bruk i Norra Savolax är bland annat NÄPPI By Iisalmi och TaskuWarkaus i Varkaus. Båda går ut på att förse kommuninvånarna med information om kommunens aktuella ärenden och beslutsfattande.

Nya försök i projektet Kohti eKuntaa är en kommunal chatbot och videobaserad servicerådgivning.  ”Det är viktigt att alla kommuninvånare känner sig delaktiga i gemenskapen och kan dra nytta av resultaten av utvecklingsarbetet”, sammanfattar Kejonen.

Närmare information om projektet (på finska): www.kohtiekuntaa.fi

I utvecklingsarbetet Gemensamma digitala lösningar ordnar Kommunförbundet veckovisa nätverksmöten kring digitaliseringen. Mötena inleddes på våren 2020 och fortsätter fram till slutet av år 2020. Syftet är att kommunerna ska hitta samarbetspartner i andra kommuner och lära sig av varandra genom den information som redan finns tillgänglig och projekt som genomförts. Det är med andra ord inte nödvändigt att uppfinna hjulet på nytt, utan varje kommun kan bidra med sina egna tilläggsdelar till det existerande ”hjulet”.

Digifika - nätverk för digitalisering

Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.

Mer info om nätverket för digifika.