Ändringar i lagen om småbarnspedagogik i kraft 1.8.2021

Lagen om småbarnspedagogik ändrades från den 1 augusti 2021 i fråga om avvikelser från dimensioneringen (36 §). Samtidigt fogades en anmälningsskyldighet för personalen (57 a och b §) till lagen. Läs vad kommunerna i fortsättningen bör beakta.

I fråga om dimensioneringen klargjordes tolkningen gällande personalens frånvaro

Det är inte möjligt att avvika från personaldimensioneringen av orsaker som beror på personalens frånvaro. Kommunerna ska försäkra sig om att det i småbarnspedagogiken finns tillräckliga och fungerande vikarie- och reservarrangemang även för plötsliga och överraskande frånvarosituationer som drabbar personalen.

Kulturutskottet betonade i sitt betänkande att sådan personalfrånvaro som omfattas av dimensioneringen inte ska ersättas med överföringar från andra barngrupper. Personal som inte omfattas av dimensioneringen, såsom assistenter för barn i behov av särskilt stöd, får inte utnyttjas.  Vikariearrangemang ska genomföras i enlighet med barnets bästa.

Ny skyldighet för personalen

I lagen infördes dessutom en ny skyldighet för personalen: Skyldigheten gäller personal som avses i 26–30 § i lagen om småbarnspedagogik. Enligt lagen ska respektive person i arbetsavtals- eller tjänsteförhållande utan dröjsmål anmäla till den som ansvarar för verksamheten vid verksamhetsstället för småbarnspedagogik, om han eller hon i sina uppgifter upptäcker ett missförhållande eller en risk för ett uppenbart missförhållande vid genomförandet av småbarnspedagogiken för barnet. Anmälan ska göras skriftligt.

Anmälan ska göras om

• målen för småbarnspedagogiken,
  • förutsättningarna för barnets välbefinnande eller uppväxt, eller
  • utveckling eller lärande äventyras.

Det kan gälla till exempel brister i kvaliteten på småbarnspedagogiken, osaklig eller olämplig behandling av ett barn eller åtgärder som ingår i verksamhetskulturen och som är skadliga för barnet. Det vill säga alla sådana situationer där verksamheten eller förhållandena kan leda till en situation som strider mot lagen om småbarnspedagogik eller dess syften.

Anvisningarna uppdateras

Kommunerna ska se till att anvisningar för förfaringssätten vid tillämpningen av anmälningsskyldigheten har utarbetats och att de är offentligt framlagda. Av anvisningarna ska tydligt framgå bland annat de arbetstagare i personalen som omfattas av anmälningsskyldigheten och hur och till vem anmälan ska göras. Dessutom är det bra att diskutera och ge tillräcklig handledning för att bedöma vilka missförhållanden anmälningsskyldigheten gäller.

Alla som arbetar vid ett verksamhetsställe för småbarnspedagogik ska informeras om lagändringen. Också de som inte omfattas av anmälningsskyldigheten.

Lagändringen och de nödvändiga åtgärderna gäller också verksamhet som tillhandahålls av privata serviceproducenter.

Mer på webben

På Kommunförbundets webbplats

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn