Ny tjänst för kommunala beslutsfattare

Kvinna och texten Ha kolla på besluten

För den kommande fullmäktigeperiodens förtroendevalda har det öppnats en ny slags databank och utbildningskanal: Kuntapäättäjä.fi - Kommunpolitikern.fi (www.kommunpolitikern.fi).

I tjänsten presenteras olika kommunala sektorer och beslutsprocesserna ur den förtroendevaldas synvinkel. Därtill öppnas en mer djupgående webbutbildning som kommunerna kan köpa nyttjanderätt till för sina beslutsfattare.

– Tjänsten innehåller uppdaterad information som de förtroendevalda kan använda som underlag för beslutsfattandet – varje förtroendevald kan gå igenom informationen i egen takt och genom egna prioriteringar. I den nya tjänsten kan man också testa sina egna färdigheter inför den utmanande uppgiften som kommunal beslutsfattare, tipsar Minna Karhunen, verkställande direktör vid Kommunförbundet.

För innehållet i förbundskoncernens gemensamma tjänst ansvarar huvudsakligen Kommunförbundets sakkunniga. Kuntalehti och Kommuntorget erbjuder de färskaste kommunnyheterna via tjänsten. Kommunförbundets utbildnings- och konsultbolag FCG tillhandahåller servicehelheten och de utbildningar som kan beställas. Den elektroniska tjänsten är ett pilotprojekt för en modern webbtjänst som eventuellt också kommer att utvidgas.

– Kommunpolitikern är vårt pilotprojekt i syfte att skapa en ny sorts innehållstjänst. Vi började utveckla den parallellt med den traditionella utbildningen som en del av vår förnyelsestrategi redan före pandemin. Tjänsten erbjuder betydande stöd för skötseln av förtroendeuppdrag oberoende av tid och plats. Vi väntar nu ivrigt på användarnas respons, säger Mari Puoskari, verkställande direktör vid FCG.

Informationsinslag ur de förtroendevaldas synvinkel

När Kommunpolitikern öppnas finns det avgiftsfritt tiotals videor med informationsinslag, diskussioner, exempel från kommunerna och annat material. Materialet har skapats och sammanställts uttryckligen ur kommunernas och samkommunernas förtroendevaldas synvinkel. Det mesta av materialet finns både på finska och på svenska.

Den avgiftsbelagda databanksdelen av tjänsten omfattar olika utbildningsinnehåll och annat fördjupat material: i tjänsten finns det redan från början över hundra korta videor och material i anslutning till dem från alla kommunala sektorer. Innehållet kompletteras före fullmäktigeperiodens början – särskilt med tanke på höstens nämndarbete. Kommunerna kan köpa nyttjanderätt till databanksdelen för sina beslutsfattare.

Tjänsten lever i tiden

Introduktionen och utbildningen syftar till ett effektivt och framgångsrikt beslutsfattande genast när den nya kommunala valperioden inleds. De förtroendevalda får information om de ramar som lagstiftningen ger, den allmänna mötespraxisen och vilka möjligheter de förtroendevalda har att påverka. De talrika förändringarna i kommunverksamheten gås igenom och likaså erfarenheter av arbetet som förtroendevald i olika kommuner.

Man kan gå tillbaka till tjänsten för att kontrollera saker och ting under fullmäktigeperiodens gång, och materialet kompletteras kontinuerligt. I Kommunpolitikern samlas också seminariematerial, diskussioner och exempel på god praxis i kommunerna. En fortsättning och eventuell utvidgning övervägs utifrån respons från användarna.

Jari Seppälä, specialsakkunnig vid Kommunförbundet, jari.seppala(a)kommunforbundet.fi, 050 66 743

Anniina Peltola, direktör för utbildnings- och evenemangstjänster vid FCG, anniina.peltola(a)fcg.fi, 044 737 4803

www.kuntapaattaja.fi

www.kommunpolitikern.fi