De nordiska kommunerna har likartade utmaningar– viktigt att studera utvecklingstrenderna i relationen mellan stat och kommun inför vårdreformen

Kommunerna i Norden är väldigt lika i fråga om både verksamhetsmiljö, system, utmaningar och förändringar. Kännetecknande för alla nordiska länder är att kommunerna ansvarar för en stor del av den skattefinansierade samhällsservicen till medborgarna. Kommunerna har omfattande lagstadgade uppgifter, men å andra sidan också omfattande självstyrelse. Därför lyfts relationen mellan stat och kommun ständigt upp också i de politiska diskussionerna. De nordiska utvecklingstrenderna i relationen mellan stat och kommun behandlas i forskningsrapporten Aktuella utvecklingstrender i stat­kommunrelationen i Norden, som getts ut av Kommunförbundet. Rapporten har sammanställts av forskaren Siv Sandberg vid Åbo Akademi.

Rapporten ger en allmän översikt över aktuella utvecklingstrender i relationen mellan stat och kommun i de nordiska länderna under de senaste åren och beskriver några aktuella utvecklingsprojekt i Danmark, Island, Norge och Sverige.

- Den finländska vårdreformen som genomförs i början av 2023 är exceptionellt omfattande även i ett nordiskt perspektiv. Överföringen av ett stort antal uppgifter till de nya välfärdsområdena påverkar i hög grad i synnerhet kommunernas ekonomi och tyngdpunkterna i uppgifterna. Man har under ledning av Finansministeriet sökt lösningar för kommunernas brytningsskede genom olika framtidsscenarier och arbete kring framtidens kommunpolitik. Kommunförbundet arbetar med kommunernas framtid i synnerhet via programmet Nya hållbara kommuner, säger Kommunförbundets forskningschef Marianne Pekola Sjöblom.

- I det brytningsskede vi befinner oss i är det ytterst viktigt att följa, jämföra och lära av systemen, relationen mellan stat och kommun samt utvecklingstrenderna i de övriga nordiska länderna. Till exempel har Finland, Norge och Sverige inspirerats av frikommunsförsöken i Danmark och diskuterar behovet av frikommunsförsök.  En jämförande diskussion förs kontinuerligt även mellan Kommunförbundets nordiska systerorganisationer, fortsätter Pekola-Sjöblom.