Digitaliseringen för förvaltningen framåt

Många större myndigheter skulle tjäna mycket i både tid och pengar om deras beslutsprocess kunde automatiseras. Detta gäller exempelvis Skatteverket, FPA och Lantmäteriverket, men varför inte också kommuner och städer där resurser läggs på tjänstemannabeslut i relativt okomplicerade ärenden. Exempelvis beslut om avgifter eller tilldelande av platser inom service kunde göras behändigt automatiskt.

Automatiskt beslutsfattande frigör resurser i kommunen

Justitieministeriet och Finansministeriet har under år 2021 berett ändringar till förvaltningslagen för att möjliggöra automatiskt beslutsfattande i myndighetsverksamhet. Detta innebär att det i framtiden blir möjligt för myndigheter att använda sig av helt digitala beslutsprocesser i vissa typer av ärenden.

Kraven på rättssäkerhet är stränga och enbart enkla ärenden utan möjligheter till individuell prövning lämpar sig för denna typ av beslutsfattande.

Lagförslaget skall lämnas till riksdagen senare i vår, men ministerierna har redan nu sänt ut en förfrågan till de städer och samkommuner som i framtiden kan tänkas använda sig av förfarandet.

Mer information om lagberedningen

På kommunförbundet.fi

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe

Digifika - nätverk för digitalisering

Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.

Mer info om nätverket för digifika.