Kommunkoncernerna gjorde historiskt gott resultat år 2021

Kommunkoncernernas ekonomiska siffror för år 2021 är historiska: verksamhetskostnaderna ökade med 6 procent och verksamhetsintäkterna med 12 procent jämfört med året innan. Bakom ökningen ligger den goda ekonomiska utvecklingen under 2021, statens coronastöd till kommunerna, intäkter av engångsnatur och en kraftig uppgång i energipriserna i slutet av 2021.

Även samkommunerna gjorde undantagsvis ett resultat på cirka 160 miljoner; vanligtvis ligger deras resultat nära noll. De kommunägda företagen har däremot redan i flera år visat ett stabilt resultat på cirka 500 miljoner euro.

Totalt uppgår kommunkoncernernas resultat år 2021 till 2,1 miljarder, varav primärkommunernas och samkommunernas andel är cirka 1,6 miljarder och de kommunägda företagens andel cirka 450 miljoner. Primärkommunernas resultat varierar mycket kraftigt från år till år, alltså balanseras kommunkoncernernas ekonomi av de kommunägda företagen.

Det verkar som om kommunkoncernens ekonomiska siffror utvecklas ungefär likadant som kommunernas och samkommunernas siffror: inkomsterna och utgifterna ökade kraftigt och investeringarna minskade något, vilket balanserade ekonomin.

Trots den snabba kostnadsökningen förbättrades verksamhetsbidraget för de kommunägda företagen och samkommunerna jämfört med året innan, liksom varje år sedan 2015.

Kommunkoncernernas investeringar minskade något jämfört med året innan, 7 procent. Denna måttliga minskning i investeringarna förklaras av de kraftigt ökade byggkostnaderna och de resurser som social- och hälsovårdsreformen samt coronapandemin kräver i kommunerna.

Kommunkoncernernas lånestock ökade 2021 trots att lånestocken i primärkommunerna inte ökade. Detta är ingen överraskning, eftersom energibolagens klimatmål kräver enorma investeringar.  Primärkommunerna hade lån på cirka 19 miljarder, dottersammanslutningarna på hela 18 miljarder och samkommunerna på cirka 5 miljarder euro.

Anmärkningsvärt är hur stabil betydelse de kommunala företagen har i den kommunala ekonomin som helhet. Värt att notera är också energibolagens stora betydelse inom företagssektorn samt de utmaningar som klimatförändringen och de stigande energipriserna medför för branschen.

Kommunernas och samkommunernas ekonomiska uppgifter stämde väl jämfört med de preliminära siffrorna från februari. Siffrorna preciserades något, så att räkenskapsperiodens resultat steg till hela 1,6 miljarder euro och verksamhetens och investeringarnas kassaflöde steg till nära jämviktsnivå.

Kommunägda företag

Drygt 10 procent av kommunsektorns personal arbetar i kommunägda företag.

De kommunala företagen koncentreras till de stora städerna.

År 2021 utgjordes knappt 20 procent av kommunkoncernernas resultat av de kommunägda företagens resultat. De kommunala företagens resultat är stabilt: under goda år i den kommunala ekonomin är deras betydelse rätt liten; under dåliga år väger deras resultat upp situationen.

Närmare en tredjedel av investeringarna i kommunsektorn görs via kommunägda företag.

De kommunala företagen är kapitalintensiva och investerar mycket, energibolagen dominerar fältet.

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn