Kommunmarknaden är tillbaka i Kommunernas hus

Efter två långa år är Kommunmarknaden tillbaka som ett vanligt fysiskt evenemang! Den 14–15 september samlas vi igen i Kommunernas hus i Helsingfors.

Att delta i Kommunmarknaden är som alltid gratis, men vi vill att du anmäler dig. Anmälningar görs på Kommunmarknaden.fi eller via länken här nedan.

Här kan du anmäla dig (välj språk i den övre balken)

De svenska seminarierna hålls i sal A3.7 i tredje våningen.

Här hittar du information om det svenska och tvåspråkiga programmet.

Regeringen och oppositionen möts i partiledardebatten

Onsdag 14.9 kl. 10-11.30 Vad väntar kommunerna i nästa regeringsprogram? I april är det riksdagsval, men redan nu tar vi tempen på regeringspartierna och oppositionen.

I paneldebatten på Kommunmarknaden deltar partiledarna från de sju största partierna: Li Andersson (VF),  Anna-Maja Henriksson (SFP), Sanna Marin (SDP), Maria Ohisalo (Gröna), Annika Saarikko (C), Petteri Orpo (Saml) och Riikka Purra (Sannf).

Program på svenska

Onsdag 14.9

Kl. 09.00 - 9.50 Smart anpassning – vad, hur och varför? Smart anpassning ger kommunerna verktyg för ett långsiktigt och systematiskt arbete. Petri Kahila, forskningsdirektör på Universitetet i Östra Finland. Kommentar av Erika Strandberg, kommundirektör på Kimitoön.

Kl. 11.30- 12.30 Hur påverkar kris och krig våra unga? Kommunförbundets sakkunniga Minna Lindberg samtalar med undervisningsminister Li Andersson, Prakticums rektor Laila Andersson, Borgås utbildningsdirektör Rikard Lindström och Utbildningsstyrelsens direktör Kurt Torsell. Torsell.

Kl. 13.00-13.50 Lilla ekonomilördag – aktuellt inom kommunalekonomin. Kommunförbundets sakkunniga Benjamin Strandberg uppdaterar oss i det som blir aktuellt inom kommunekonomin under hösten. (i A3.7)

Kl. 13.00 -14.30 Småbarnspedagogikens många ansikten – hur få personal tillverksamheten (tvåspråkigt-kaksikielinen) Medverkande: Jarkko Lahtinen och Minna Lindberg från Kommunförbundet samt Emilia Christiansen från Sydkustens landskapsförbund. (i A3.8)

Kl. 14.00-14.50 Företagsamhet och livskraft: tvåspråkighet som en konkurrensfaktor. Tvåspråkighet har en positiv inverkan på den ekonomiska utvecklingen. Hur blir vi bättre på att stärka kommunernas livskraft?

Kl. 15.00-16.00 Nya stadsdirektörer i nya roller. Stadsdirektörerna Martin Norrgård och Petra Theman diskuterar sin syn på ledarskap och arbetet i kommunen.

vimmel av människor

Kl. 16.15 - 18.00 Aktuellt på svenska enheten – nätverkande och mingel. Häng med på Svenska enhetens mingel – en bra avslutning på Kommunmarknadens första dag. Nätverka med kollegor från kommunsektorn och från Kommunförbundet! Svenska teamet har en hel del intressant på gång som vi gärna berättar mera om!

Torsdag 15.9

Kl. 09.00-09.50 Digitalisering: appar för invånarna. I Österbotten har flera kommuner tillsammans skapat egna lokala appar för invånarna. Vad är det som gör att en app används?

Kl. 10.00-10.50 Bättre hälsa och välfärd i kommunerna genom samarbete. Generalsekreterare Henrika Backlund vid Finlands Svenska Idrott vill att kommunerna och organisationerna på tredje sektorn utökar sitt samarbete.

Kl. 11.00-11.50 Språkplanering som förutsättning för livskraftiga minoriteter. Minoritetsexperten Johan Häggman diskuterar språkplanering och strategier för en livskraftig tvåspråkighet i Finland med Jaan Siitonen, verksamhetsledare för Språkambassadörerna.

Kl. 12.00- 12.50 Översättarträff: Workshop om språk- och namnvård. Vi fördjupar oss i språkfrågor tillsammans med Maria Vidberg från Språkinstitutet.

Kl. 14.00-14.50 Står den nordiska kommunmodellen vid ett vägskäl? Forskaren Siv Sandberg från Åbo Akademi presenterar aktuella reformer på det nordiska kommunfältet.

Kl. 15.00 -15.50 Automatiserat beslutsfattande – hur går det framåt? Kommunförbundets ledande jurist Ida Sulin tar tempen på hur arbetet med automatiserat beslutsfattande går framåt

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information