Personer som får tillfälligt skydd med i sysselsättningspolitiska kommunförsök – resurserna sinar

Kommunförbundet gav i oktober 2022 Arbets- och näringsministeriet sitt utlåtande om utkastet till regeringsproposition. Vi anser att det i RP-utkastet om revideringen av den så kallade försökslagen inte reserverats tillräckligt resurser för kommunerna.

Förslag att inkludera personer som får tillfälligt skydd i de sysselsättningspolitiska kommunförsöken

För att främja sysselsättningen av personer som får tillfälligt skydd föreslås det i utkastet till regeringsproposition att också de personer som får tillfälligt skydd och som inte har en hemkommun enligt lagen om hemkommun i fortsättningen ska vara kunder hos kommunerna i försöksområdena. Förslaget skulle utvidga lagens tillämpningsområde.

Lagen föreslås träda i kraft 1.2.2023.

Försökslagens tillämpningsområde utvidgas trots att resurser inte har reserverats

I utkastet förblir det helt oklart hur man inom kommunförsöken skulle anvisa resurser för sysselsättningstjänsterna för personer som omfattas av lagens utvidgade tillämpningsområde.

Vi anser att det inte har reserverats tillräcklig finansiering för att utvidga lagens tillämpningsområde. Vid reserveringen av resurser måste man beakta de resurser som behövs för ordnandet av tjänsterna, personlig service samt tolkning och översättning.

Kommunerna har konstaterat att det behövs ungefär en och en halv eller två gånger så lång tid för tjänster för kunder med ett främmande språk som modersmål som för majoritetsbefolkningen. Inte heller i regeringspropositionens konsekvensbedömning har man kunnat bedöma vilka konsekvenser ändringen har för myndigheterna.

Vi understöder förslaget om att personer som får tillfälligt skydd ska få tillgång till mer omfattande sysselsättningsfrämjande tjänster genom kommunförsöken. Däremot kan vi inte godta utkastet till regeringsproposition i denna form på grund av de bristande resurserna.

Vi betonar att det är fråga om en utvidgad uppgift för kommunerna, för vilken kommunerna också ska tryggas resurser fullt ut.

Vad handlar det om?

Omkring 40 000 personer som tvingats fly kriget i Ukraina och som beviljats tillfälligt skydd har anlänt till Finland. Beviljandet av tillfälligt skydd gör det möjligt att erbjuda skydd för en begränsad grupp snabbt och i en process som är lättare än asylförfarandet.

Det tillfälliga skyddet baserar sig på EU:s direktiv om tillfälligt skydd, som i och med kriget i Ukraina tillämpas första gången i Finland.

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn