Nätverk på svenska
Kommunförbundet erbjuder en mängd olika nätverk för samarbete och utvecklingsarbete inom många olika områden. Bekanta dig med de nätverk som är tvåspråkiga eller där arbetsspråket är svenska.
Utrikesministeriet har en uppdaterad förteckning över sanktioner mot Ryssland. Det är viktigt att kommunerna vid beviljandet av statligt stöd eller statsunderstöd beaktar följande:
Penningmedel och ekonomiska resurser som tillhör, ägs, innehas eller kontrolleras av fysiska eller juridiska personer, enheter eller organ som omfattas av restriktiva åtgärder ska frysas och det är förbjudet att direkt eller indirekt ställa penningmedel eller ekonomiska resurser till deras förfogande eller göra dessa tillgängliga för dem. Frysningen av tillgångar och ekonomiska resurser grundar sig på artikel 2.1 i förordning (EU) nr 269/2014.
Enligt Utrikesministeriets tolkning har åtgärder som omfattas av de förbud som följer av sanktionsförteckningen således definierats genom begreppen ”penningmedel och ekonomiska resurser”. Dessa termer definieras mycket vidsträckt i artikel 1 i förordning (EU) 269/2014. Med ”penningmedel” avses kontanter, kontotillgångar och andra motsvarande likvida tillgångar.
Utanför begreppet penningmedel och ekonomiska resurser lämnas enligt artikel 4.1 a (EU) 269/2014 i praktiken enbart sådan egendom som är nödvändig för den sanktionslistade fysiska personens personliga konsumtion.
Definitionen av penningmedel ovan täcker också statligt stöd till en person eller sammanslutning som är införd i sanktionsförteckningen. Förordningen är till alla delar förpliktande och direkt tillämplig rätt i alla EU-medlemsstater. Det innebär att det är förbjudet att betala statligt stöd till personer och sammanslutningar som är införda i sanktionsförteckningen.
Förbudet omfattar alltså också ett förbud mot indirekt överlåtelse. För att försäkra sig om att statliga stöd inte heller indirekt ges till någon som är sanktionslistad på ett förbjudet sätt, måste man med tillräcklig noggrannhet skaffa sig kännedom om de personer och sammanslutningar som står bakom företaget i fråga.
Det är alltid fråga om en indirekt överlåtelse när exempelvis penningmedel först överlåts till någon som inte är sanktionslistad för att sedan på ett eller annat sätt ställas till förfogande eller göras tillgängliga för någon som är sanktionslistad. I tolkningsanvisningen från Europeiska unionens råd redogörs för förbudet mot indirekt överlåtelse.
Utrikesministeriets anvisningar baserar sig på en tolkning av innehållet i sanktionsförfattningarna och de förpliktelser som följer av dem. Ministeriet har inte befogenhet att utfärda bindande anvisningar eller föreskrifter i sanktionsfrågor.
Enligt 7 § i statsunderstödslagen (688/2001) kan statsunderstöd beviljas inom ramen för statsbudgeten eller medlen i en statlig fond som står utanför statsbudgeten, om det ändamål för vilket statsunderstöd söks är samhälleligt godtagbart.
Enligt Finansministeriets tolkning kan lagrummet också tillämpas i dessa fall, och detta kan nämnas till exempel i anvisningar och annonser om ansökan. Dessutom måste man kontrollera att det bland dem som ansöker om stöd inte finns personer som är införda i förteckningen. Det är också möjligt att utnyttja Patent- och registerstyrelsens (PRS) register: företagen ska enligt den lag som trädde i kraft 2021 anmäla företagens verkliga förmånstagare till PRS.
Kommunförbundet erbjuder en mängd olika nätverk för samarbete och utvecklingsarbete inom många olika områden. Bekanta dig med de nätverk som är tvåspråkiga eller där arbetsspråket är svenska.
Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.
En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe