Enkät tilll kommunerna

Stöd Ukraina på anfallskrigets årsdag

Fredagen den 24 februari är det ett år sedan Ryssland inledde sin attack mot Ukraina. Ukrainas ambassad har bett de finländska kommunerna visa sitt stöd för Ukraina på årsdagen. Det kan kommunerna göra till exempel genom att:

- Hissa Ukrainas flagga vid viktiga byggnader

- Ordna demonstrationer tillsammans med lokala aktörer

- Lysa upp byggnader eller andra landmärken med färgerna i den ukrainska flaggan

- Placera ukrainska symboler (flaggor, produkter i den ukrainska flaggans färger etc.) på de populäraste och mest besökta platserna, såsom flygplatser, köpcentrum och biografer

- Om möjligt ordna en tyst minut den 24 februari kl. 9 eller i samband med andra evenemang under dagen

Om din kommun tänker delta och visa sitt stöd önskar vi att ni berättar detta till Kommunförbundet på denna blankett. Information om stödaktionen har skickats till kommunernas registraturer.

Kommunförbundet kommer att använda informationen för att kommunicera om årsdagen.

Läs mera:

Kriget i Ukraina - Kommunförbundets webbsidor