Främja säkerheten i arbetet inom vinterunderhållet

Kommuner och fastighetsägare står snart inför vinterunderhållets utmaningar igen. Den första snön faller förr eller senare med allt vad det innebär av halka och snöyra.

Vid underhållsarbete är det viktigt att särskilt beakta arbetarskyddet. Ansvaret gäller såväl den egna personalen som entreprenörer som skaffats genom konkurrensutsättning.

Olycksutredningscentralen har undersökt dödsolyckor i arbetet år 2023. Enligt en fallstudie i centralens redogörelse som publicerades 30.5.2024 hade oförsiktig användning av en sandningsanordning i strid med arbetssäkerhetsanvisningarna lett till en dödsolycka i arbetet.

Olyckan kunde ha undvikits till exempel om sandningsanordningens skyddsgaller hade använts på rätt sätt. Det är med andra ord viktigt att varna sandningsanordningens användare om riskerna och styra branschens aktörer att se till att sandningsanläggningarna används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.

Då en stor del av vinterunderhållet på de kommunala fastigheternas gårdar, cykelvägar och trottoarer sköts av utomstående entreprenörer måste kedjans alla aktörer bära sitt ansvar. Arbetet måste vara säkert både för arbetstagarna och för dem som rör sig i området, därför bör särskild försiktighet iakttas när underhållsutrustningen förflyttas.

Nu när vintersäsongen närmar sig är det viktigt att regelbundet ta upp säkerhetsfrågor med både den egna underhållspersonalen och entreprenörerna.