Hur bedömer Europas ledande människorättsorganisation närdemokratins tillstånd i Finland? Finlands kommunala beslutsfattare deltar i diskussionen i Strasbourg

Kunta- ja alueministerin valtiosihteeri Kristiina Kokko

En plenarsession vid Europarådets kongress för lokala och regionala organ ordnades 14–17.10.2024 i Strasbourg. Veckan var viktig och av särskilt intresse för de finländska kommunala beslutsfattarna, eftersom en landsrapport som utvärderade närdemokratins tillstånd i Finland stod på dagordningen.

Kongressen för lokala och regionala organ besöker regelbundet Europarådets medlemsländer för att utvärdera hur närdemokratin verkställs. En kongressdelegation besökte Finland 16–18.4.2024 och träffade under resan representanter på såväl lokalnivå som ministernivå samt andra tjänsteinnehavare. Tidigare monitoreringar har skett i Finland åren 2016, 2011 och 1999. Monitoreringen resulterade i en rapport och rekommendationer, som behandlades under plenarsessionen. Kommun- och regionministerns statssekreterare Kristiina Kokko höll ett anförande i plenum i Strasbourg.

Enligt rapporten är nivån på Finlands närdemokrati generellt sett god, men några orosmoment lyftes fram.

”Finländarna litar på kommunerna och lokalförvaltningen när det gäller att tillhandahålla tjänster och skapa välfärd. Allt sedan Finland blev självständigt för över 100 år sedan har kommunerna varit hörnstenen i demokratin och välfärdsstaten", sade Finlands delegations vice ordförande, riksdagsledamoten Jani Kokko (SDP) i plenum.

I kongressens rapport lyftes bland annat fram en rekommendation om förtydligande av förhandlingsförfarandet vid kommunsammanslagningar. Enligt rapportörerna bör kommunerna höras när kommunsammanslagningar övervägs även i sådana situationer där en kommun befinner sig i ett utmanande ekonomiskt läge.

De kommande kommunal- och välfärdsområdesvalen togs också upp i plenardiskussionen.

"Jag hoppas att vårt lands nuvarande regering framför en inbjudan till kongressen att närvara som observatörer vid det kommande kommunalvalet i april nästa år. För första gången i vårt lands historia hålls två val: kommunalval och välfärdsområdesval", sammanfattade Kokko.

Under plenarsessionen behandlades också Georgiens svåra situation med tanke på Europarådets grundpelare, dvs. mänskliga rättigheter, demokrati och rättsstatsprincipen. Kongressen uttryckte sin allvarliga oro över antagandet av lagstiftning som diskriminerar LGBTI-minoriteter i landet och den ”agentlag” som syftar till att tysta ned dissidenter och oberoende medier. Kongressen är oroad över att alla förvaltningsnivåer i Georgien inte har förbundit sig till de europeiska grundläggande värderingarna.

I slutet av plenarsessionen fick vi dock goda nyheter ur finländskt perspektiv när Christa Carpelan (Saml.), ledamot i Kouvola stadsfullmäktige och medlem av Finlands delegation, valdes till kongressens vice talman för jämställdhetsfrågor.

Europarådets kongress för lokala och regionala organ

Kommunernas röst kommer fram i den internationella debatten via Europarådets kongress för lokala och regionala organ.

Europarådet är Europas ledande människorättsorganisation. Rådet har som uppgift att trygga och främja de mänskliga rättigheterna, rättsstatsprincipen och en pluralistisk demokrati. Europarådets kongress för lokala och regionala organ syftar främst till att stärka det politiska, administrativa och ekonomiska självstyret för de kommunala och regionala myndigheterna i Europa. En demokratisk lokalförvaltning främjar den politiska stabiliteten i Europa och stöder minoriteternas mänskliga rättigheter.

Finland har varit medlem i Europarådet och haft representation i kongressen sedan 1989. Finlands Kommunförbund har fungerat som sekretariat för Finlands delegation under hela medlemskapstiden.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Kommunförbundets Brysselkontor

Sedan 1992 har Kommunförbundet ett kontor i Bryssel. Målet med vår EU-intressebevakning är att trygga och utveckla verksamhetsförutsättningarna för kommunerna i Finland.
Kommunförbundets Brysselkontor