Kommunförbundet rekommenderar: Handlingar som gäller kommunernas kritiska objekt ska sekretessbeläggas
Kommunförbundet rekommenderar att kommunerna och städerna går igenom sina handlingar som gäller kritiska objekt och ser till att de är sekretessbelagda.
Försörjningsberedskapscentralen har i september skickat ett brev till alla kommuner och städer. I brevet uppmanas de att sekretessbelägga alla handlingar som rör kritiska objekt, med stöd av lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999).
Även Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har i ett prejudikat tagit ställning till sekretessbeläggning av placeringsuppgifter. Placeringsuppgifterna för ett vattenverk för konstgjort grundvatten var uppgifter som skulle sekretessbeläggas, eftersom de gällde verkets skyddsarrangemang. HFD hänvisar i sitt avgörande till vattenverkets verksamhets betydelse för befolkningen och till de eventuella negativa följder som avsiktliga störningar kan orsaka folkhälsan och ekonomin.
Sekretessbeläggning av redan offentliggjorda uppgifter
I sitt beslut 2024:70 (30.4.2024) konstaterade HFD att observationsuppgifterna för ett vattenverk för konstgjort grundvatten, inklusive uppgifterna om observationsrörets placering, utgör myndighetshandlingar som ska sekretessbeläggas.
I fallet i fråga hade en privatperson begärt att få handlingar från NTM-centralen gällande ett vattenverk för konstgjort grundvatten. Handlingarna hade lämnats till NTM-centralen av ett kommunägt energibolag. NTM-centralen avslog begäran om information och ansåg att uppgifterna var sekretessbelagda, eftersom de gällde vattenverkets skyddsarrangemang.
Det som är beaktansvärt i det här fallet är att största delen av de uppgifter som efterfrågades redan tidigare har förts in i den öppna databasen för grundvattenregistret POVET, som vem som helst har tillgång till. Av de uppgifter som redan offentliggjorts var det också möjligt att ta reda på till exempel var vattenförsörjningsbrunnarna ligger.
HFD tog i sitt beslut ställning till placeringsuppgifterna för vattenverk för konstgjort grundvatten och deras offentlighet:
- (44) Högsta förvaltningsdomstolen konstaterar att vattenverk för konstgjort grundvatten i egenskap av grundvattentäkt i allmänhet är avsedda att tjäna samhällen. Deras verksamhet säkerställer vattenförsörjningen för samhällen i områden där tillgången till hushållsvatten annars kan vara problematisk. Det är därmed ytterst viktigt för befolkningen i dessa samhällen att verksamheten vid vattenverk för konstgjort grundvatten inte upplever störningar. Även mindre skador eller störningar i driften av anläggningen kan orsaka allvarliga olägenheter för folkhälsan och ekonomin. Det är avsevärt lättare att planera och genomföra avsiktliga skador på brunnar och observationsrör om uppgifter om brunnarnas och rörens placering och övriga relaterade tekniska uppgifter finns tillgängliga för allmänheten. Även om brunnar och observationsrör kan skyddas med olika tekniska säkerhetsåtgärder, påverkar uppgifterna om brunnarnas och rörens placering och sekretessbeläggningen av dessa uppgifter genomförandet av vattenverkens övriga skyddsarrangemang. Det faktum att anläggningen också kan använda andra skyddsarrangemang leder inte i sig till slutsatsen att uppgifterna om observationsrörens och brunnarnas placering inte skulle ha någon betydelse för anläggningens skyddsarrangemang.
- (45) På basis av det som sagts ovan anser högsta förvaltningsdomstolen att uppgifterna om observationsrörens och brunnarnas placering vid vattenverk för konstgjort grundvatten som sådana kan anses vara sådana uppgifter om skyddsarrangemang och genomförandet av dem som avses i 24 § 1 mom. 7 punkten i offentlighetslagen.
- (53)... Högsta förvaltningsdomstolen konstaterar också att risken för vandalism eller annan skadegörelse på observationsrör och brunnar inte kan anses vara helt hypotetisk utan rimligt förutsebar.
Det faktum att uppgifterna i fråga åtminstone delvis har varit offentligt tillgängliga på annat håll före begäran om information, påverkar inte myndighetens skyldighet att bedöma och tillämpa sekretessbestämmelserna i offentlighetslagen.
Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information
- kommunallagen och allmän kommunalrätt
- elektroniskt förvaltningsförfarande
- offentlighet och dataskydd
- val
Ari Korhonen
- beredskap och säkerhet i kommunerna
Uutta Kuntaliitolta
Nätverk på svenska
Kommunförbundet erbjuder en mängd olika nätverk för samarbete och utvecklingsarbete inom många olika områden. Bekanta dig med de nätverk som är tvåspråkiga eller där arbetsspråket är svenska.
Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn
Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.