Kommunförbundets och Undervisnings- och kulturministeriets anvisningar om genomförandet av ökningen av antalet årsveckotimmar i den grundläggande utbildningen
Kommunförbundet och Undervisnings- och kulturministeriet informerar om genomförandet av ökningen av antalet årsveckotimmar inom den grundläggande utbildningen.
Bakgrunden till ändringen är statsminister Orpos regeringsprogram enligt vilket regeringen satsar på inlärning av grundläggande färdigheter genom att ge mer tid och arbetsro åt lärare och elever. Regeringen ökar minimiantalet lektioner inom den grundläggande utbildningen med 2–3 årsveckotimmar utan att utvidga läroplanen. Genom det ökade timantalet eftersträvas extra lektioner för årskurserna 1–6 i grundskolan särskilt för undervisning i läsfärdighet, skrivfärdighet och räknefärdighet.
Ändringarna i förordningarna om timfördelning och grundläggande utbildning träder i kraft 1.8.2025.
Enligt statsrådets beslut i maj 2024 har förordningen om riksomfattande mål för utbildningen enligt lagen om grundläggande utbildning och om timfördelning i den grundläggande utbildningen ändrats. Genom ändringen i den så kallade timfördelningsförordningen utökades undervisningen i läroämnena modersmål och litteratur samt matematik med en årsveckotimme i årskurs 1 och 2. Dessutom infördes en årsveckotimme i läroämnet modersmål och litteratur i årskurs 3–6. Samtidigt ändrades också förordningen om grundläggande utbildning så att det genomsnittliga minimiantalet undervisningstimmar per arbetsvecka höjdes.
Beslut om den närmare fördelningen av årsveckotimmarna fattas lokalt. De läroplansbaserade målen för läroämnena inom den grundläggande utbildningen utökas inte, utan det avsätts endast mer tid för att lära sig de nuvarande målen.
Ändringarna i timfördelningsförordningen och förordningen om grundläggande utbildning träder i kraft 1.8.2025. De elever som inleder den grundläggande utbildningen i årskurs ett efter den 1 augusti 2025, då ändringarna i timfördelningsförordningen träder i kraft, får ta del av de ökade undervisningstimmarna redan från början av sin skolgång. I ändringen av timfördelningsförordningen ingår en övergångsbestämmelse som gäller de elever som inlett grundskolan åren innan förordningen träder i kraft.
De permanenta tilläggskostnader som ändringarna medför ersätts som en del av statsandelen för kommunal basservice. Utbildningsanordnarna ska beakta de ändringar i förordningen om grundläggande utbildning som träder i kraft 1.8.2025, vars genomförande förutsätter att de lokala läroplanerna preciseras.
Styrningsbrev
Den finskspråkiga versionen av brevet kan laddas ned från våra sidor..
Mer information:
Undervisning- och kulturministeriet Anne-Marie Brisson, Erja Vitikka (förnamn.efternamn@gov.fi)
Finlands Kommunförbund Mari Sjöström, Minna Antila (förnamn.efternamn@kommunforbundet.fi)
Uutta Kuntaliitolta
Påverkningsmöjligheter lockar kommunalvalskandidater – beslutskulturen och trakasserier avskräcker
Vi söker tillsammans lösningar för att motverka skolsegregation
Hur går det egentligen?
Vad är skolsegregation och vad beror den på?
Kultur, välfärd och kontaktytor i kommuner och välfärdsområden
Kulturen är viktig då man talar om hur offentliga sektorn leverar välfärd till invånarna i kommunerna och välfärdsområdena. Hur kan och borde vi utveckla samarbetet mellan kommunerna på detta område?
Kom med på ett diskussionstillfälle 1.11.2024
Mallar för anvisningar om sökande av ändring inom småbarnspedagogik, undervisning och utbildning
Bestämmelserna om sökande av ändring i speciallagstiftningen är överordnade det ändringssökande som föreskrivs i kommunallagen. Läs mer
Kaffe med Uffe
En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe