Nu letar vi efter Finlands bästa kommunala kommunikationsåtgärder. Delta i FM i kommunal kommunikation!

FM i kommunal kommunikation samlar kommunernas och regionernas kommunikatörer. Tävlingen ger deltagarna en möjlighet att lära sig av varandra och få erkännande för sitt arbete. Tävlingen är indelad i två kategorier, kommunikationskampanjer och kommunikationsåtgärder. 

I kategorin Årets kommunikationskampanj deltar kampanjartade kommunikationsprojekt. De är tidsbundna, de har en början och någon form av avslutning. Kampanjen kan också vara pågående, förutsatt att man redan fått fram resultat. I denna kategori ingår också så kallade traditionella marknadsföringskampanjer. 

I kategorin Årets kommunikationsåtgärd ingår enskilda insatser samt utveckling av kommunikationen, såsom bestående ändringar i rutinerna. Det kan till exempel vara fråga om innovationer som främjar den kommunala kommunikationen, utveckling av organisationskommunikationen eller exemplariskt genomförd kriskommunikation. I denna kategori ingår till exempel nya sätt att använda sociala medier och nya koncept i webbtjänsterna.

Alla åtgärder och kampanjer som genomförts under 2022–2023 kan delta. 

Tävlingsbidragen ska lämnas in senast på fredag 22.3 kl. 16. Kommuner och kommunalt anknutna organisationer kan delta i tävlingen.

Sex finalister presenternas i Kommunförbundets kanaler och priserna delas ut under mötet för kommunala kommunikatörer i Kuopio (på finska) 14.5.2024. 

Priset är 10 000 euro synlighet i Sanomas kanaler och fördelas mellan pristagarna i de två kategorierna.

Tävlingsarrangörer är Kommunförbundet och Finlands Regionala Utvecklingsorganisationer rf (SEKES ry). Tävlingens samarbetsföretag Sanoma bidrar med kampanjpriser till vinnarna i bägge kategorier. 

FM i kommunal kommunikation är delvis en fortsättning på den tidigare tävlingen FM i kommunal marknadsföring som ordnats 17 gånger.

Information och anmälningsblankett.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Läs mer om dessa teman