Städerna och kommunerna kom med förslag till normavveckling: framgång i regeringens viktigaste kommunala utvecklingsprojekt handlar inte bara om besparingar utan också om förtroende för kommunerna

""

Att avveckla normer som reglerar kommunernas verksamhet och att möjliggöra försök är regeringen Orpos viktigaste utvecklingsprojekt för kommunerna. Arbetet inleddes vintern 2024 genom en insamling av kommuners och kommuninvånares förslag på normer som skulle kunna luckras upp. Kommunförbundet har publicerat en rapport som beskriver Kommunförbundets åtgärder i norminsamlingen och dess resultat.

Kommunförbundet arbetade aktivt för att städerna och kommunerna skulle aktivera sig i insamlingen av avvecklingsbara normer. Kommuner och städer lämnade in förslag på normer som skulle kunna luckras upp och försök till Finansministeriet, och också till Kommunförbundet som lämnade in förslagen till Finansministeriets normförfrågan 2023–2024. Det stora antal normer som kommunerna och städerna utpekade indikerade ett behov av uppluckring av normer som gäller dem.

Merparten, dvs. 78 procent av förslagen kom från kommunerna, resten från organisationer eller kommuninvånare. Flest förslag lämnades in från de största städerna och landskapscentrumen.

Merparten av förslagen till normavveckling gällde välfärds-, bildnings- miljö- och arbetskraftstjänsterna

Över en tredjedel av förslagen gällde välfärd och bildning. Näst flest förslag gällde miljösektorn. Den pågående reformen av sysselsättningstjänsterna i kommunerna syntes också i svaren. Framför allt föreslogs många lättnader i den nordiska kundservicemodellen (nordiska modellen för arbetskraftsservice).

Normer som nämndes i förslagen gällde i synnerhet olika behörighetsvillkor eller gruppstorlekar. Flera förslag kom också in där man önskade flexibilitet och olika möjligheter i sätten att producera tjänster.

Kommuner av alla storlekar önskade också lättnader i planeringsskyldigheter och tidsfrister.

I svaren önskade man också att vissa uppgifter skulle överföras till större områden, till staten, eller slopas helt och hållet.

Ambition att luckra upp lagstiftning, men samtidigt skärpningar på annat håll

Normer är detaljerade bestämmelser som staten utfärdat för kommunerna och städerna. Normer är lagar, förordningar och regler som kommunen ska följa oberoende av hur förnuftigt det är ur en lokal synvinkel. Normer för ofta med sig administration och byråkrati som slukar tid och pengar.

Försök att avveckla normer som gäller kommunerna har redan tidigare gjorts flera gånger. Nu finns det ändå ett tryck på att verkligen luckra upp regleringen. I en tid av åtstramade offentliga finanser är programmet för normavveckling mycket centralt, både offentligt, på ministerienivå och politisk nivå.

Normer är ett viktigt verktyg för lagstiftare och inom politiken. Parallellt med normavvecklingen bereds också mer reglering och nya uppgifter för kommunerna. Sist och slutligen handlar normavveckling om i vilken mån beslutsfattarna på riksnivå har förtroende för städerna och kommunerna.

Är målstyrning en utopi?

Regeringen strävar efter en målinriktad styrning av kommunerna. I stället för detaljerade normer skulle gemensamma mål fastställas för kommunerna som de ska nå med hjälp av metoder som de fritt väljer, dock med beaktande av föreskrivna uppgifter.

Även om målstyrning har skrivits in i regeringsprogrammet, krävs betydande ändringar och en grundläggande utveckling av samarbetet mellan kommunerna och staten för att målet ska nås. Genom en avveckling av normer är det möjligt att ta de första stegen mot detta arbete.

Bekanta dig med Kommunförbundets publikation om de första stegen mot normavveckling för kommunerna (på finska): Kuntien normien keventäminen: Tuumasta toimeen

Till publikationen: Kuntien normien keventäminen: Tuumasta toimeen

Kuntaliiton kooste kaupunkien ja kuntien ehdotuksista normien keventämiseksi

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information

Lisätietoja:

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.

Kaffe med Uffe

En gång per månad bjuder Ulf Stenman, direktör för Kommunförbundet svenska verksamhet på ett virtuellt, aktuellt och spirituellt morgonkaffe på Teams.
Läs mera: Kaffe med Uffe

Digifika - nätverk för digitalisering

Kommunförbundet arrangerar korta sessioner med presentationer och diskussioner om digitalisering på svenska i nätverket för Digifika.

Mer info om nätverket för digifika.