Vasa finalist i tävlingen European Green Leaf 2026

Vasa stad är en av sju europeiska städer som utsetts till finalist för priset European Green Capital & Green Leaf 2026. Fokus i tävlingen som ordnas av Europeiska kommissionen ligger på hur städerna har lyckats och i fortsättningen strävar efter att svara upp mot miljöutmaningarna till följd av klimatförändringen, föroreningarna och förlusten av den biologiska mångfalden.

– Tävlingen Green Leaf är ett utmärkt sätt att lyfta fram Vasa som föregångare i klimat- och energifrågor. Vi är Nordens energihuvudstad och utöver vår energiteknikkompetens i världsklass vill vi nu också lyfta fram lösningar, med vilka vi skapar hälsosamma miljöer för våra invånare.  Exempelvis stadens dagvattenlösningar och världens miljövänligaste passagerarfärja Aurora Botnia är fina exempel på stadens ambitionsnivå. Vasa har nu erkänts som ett utmärkt exempel av en opartisk jury och därför är redan finalplatsen i sig absolut en vinst!, säger Vasa stadsstrategi- och områdesservicechef Suvi Aho glatt.

Vinnarna i tävlingen offentliggörs i årets europeiska miljöhuvudstad Valencia (Spanien) den 24 oktober 2024. Titeln European Green Leaf beviljas till en eller två städer. Vardera Green Leaf-vinnare får 200 000 euro i prispengar och det ordnas flera internationella evenemang i städerna under vinnaråret.

Stadsdirektör Tomas Häyry konstaterar att finalplatsen i Green Leaf på ett fint sätt stöder Vasas roll i klimatarbetet. I synnerhet energibranschen befinner sig i ett starkt teknologiskt brytningsskede då den övergår mot mer miljöansvarsfulla produktionsformer.

Illustration: Europeiska kommissionen.

Kommunförbundets sakkunniga som kan ge mer information