Vid totalreformen av dataskyddslagstiftningen ska hänsyn tas till kommunernas tillgång till information

Den pågående totalreformen av den nationella dataskyddslagstiftningen måste omfatta aspekter som är viktiga för kommunerna när det gäller tillgången till information. I sitt utlåtande (20.8.2024, på finska) uppmärksammar Kommunförbundet att avgränsningarna i samordningsgruppens lägesrapport utesluter objekt som är av betydelse för kommunerna från den övergripande reformen. Lägesrapporten behandlar till exempel inte dataskyddsfrågor som rör tillgången till information, även om just dessa frågor är centrala för kommunens vardag.

Reformen av dataskyddslagstiftningen syftar till att förbättra de offentliga tjänsterna

I slutet av 2023 inrättade Justitieministeriet en samordningsgrupp för att bereda totalreformen av den nationella dataskyddslagstiftningen. Projektet hänför sig till genomförandet av regeringsprogrammet och syftar till att förbättra organiseringen av de offentliga tjänsterna. I projektet granskas dataskyddslagstiftningen också ur kommunsynpunkt.

Projektet utförs i två faser. Under den första fasen, dvs. våren 2024, undersökte samordningsgruppen om lagstiftningen innehåller sådana bestämmelser om behandling av personuppgifter som påverkar myndigheternas informationsflöde och organiseringen av de offentliga tjänsterna. Under sommaren har lägesrapporten för detta arbete varit tillgänglig på Statsrådets webbplats (på finska, med svenskt presentationsblad). Utlåtanden om lägesrapporten har begärts.

Under den andra fasen bedöms behoven av lagändringar per ministerium. Varje ministerium svarar efter utlåtandefasen för de lagstiftningsändringar som behövs för det egna förvaltningsområdets del.

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn