Ändringen av upphandlingslagen förbättrar inte situationen inom avfallshanteringen
Kierrätysteollisuus ry:s verkställande direktör Mia Nores tog i sin insändare ställning för ändringen av upphandlingslagen (HS Mielipide 27.9.2024). Påståendena om kommunal avfallshantering behöver preciseras.
För det första anser 260 kommuner, alltså majoriteten, att det är ändamålsenligt att ordna hanteringen av det kommunala avfallet i samarbete. Avfallshantering är en bransch som bygger på lokala verksamhetsmodeller. Kommuner inom lämpligt avstånd från varandra har byggt upp vettiga helheter för att klara av stora investeringsbehov. Det stora behovet av investeringar har drivit på det frivilliga samarbetet mellan kommunerna. Kommunerna hade inte klarat av att var för sig stå för de investeringar som utvecklingen inom avfallshanteringen krävt.
Kommunerna har en lagstadgad skyldighet att sköta avfallshanteringen för sina invånare, ett ansvar de inte kan försumma. Dessutom har lagstiftaren ansett det viktigt att kommunen vid behov, till exempel vid bristande utbud av tjänster, kan ordna avfallshantering i andra hand för näringslivets avfallshanteringsbehov (s.k. TSV-tjänst). En betydande del av olika typer av avfall hanteras på den fria marknaden utanför den kommunala skyldigheten att ordna avfallshantering.
Den vanligaste formen av samarbete är ett avfallsbolag, som är en anknuten enhet som ägs av flera kommuner. På avfallshanteringsmarknaden bildas ett kritiskt, vettigt och kostnadseffektivt kundunderlag genom en sammanslagning av kunderna i flera kommuner i området. De trettio kommuner som Nores nämner skulle inte i dagens verksamhetsmiljö klara av avfallshanteringen och konkurrensutsättningen av tjänsterna själva utan samarbetskommunernas investeringar i hanteringskapacitet. Flera av de privata företag som erbjuder dessa kommuner sina avfallstjänster tyr sig nämligen till de kommunala avfallsbolagens hanteringsinfrastruktur.
Det är ironiskt att de som kritiserar de kommunala bolagen för att tillhandahålla TSV-tjänster är privata avfallshanteringsföretag som enligt uppgift själva är betydande konsumenter av TSV-tjänster. Företagarföreningarna har varit orubbliga förespråkare för att behålla kommunernas nuvarande förpliktelse. Det har redan införts ett transparent förfarande för utredning av om utbudet av tjänster är bristfälligt, för att säkerställa att tjänsterna inte missbrukas. Tjänsterna kan alltså inte användas fritt.
Angående den tänkta ändringen av minimiägarandelen i anknutna enheter i upphandlingslagen, har inga problem observerats med det bestämmande inflytandet inom den kommunala avfallshanteringen. Ur avfallsbranschens synvinkel är det därför totalt oklart vilket problem lagändringen har för avsikt att lösa. Kommunerna kommer också i framtiden att inom ramen för sin självstyrelse kunna ordna sina lagstadgade avfallshanteringstjänster på det sätt som de anser ändamålsenligt, antingen själva eller tillsammans med andra lämpliga kommunala aktörer. Redan nu är värdet på de tjänster som kommunernas avfallsbolag enligt normalt upphandlingsförfarande köper av privata företag betydande.
Inlägget har publicerats 10.10.2024 på insändarsidan i Helsingin Sanomat