Sini Sallinens blogginlägg 30.9.2024

Kompetens hos förtroendevalda garanterar goda beslut

Varje förtroendevald bär ansvar för en god anda, lyhördhet för olika åsikter och respektfullt samarbete. Målet är att skapa en kultur av förtroende. Ett gott beslutsklimat omfattar utredning av perspektiv och fakta i de ärenden som ska avgöras, bedömning av konsekvenserna av olika alternativa lösningar samt engagemang i fattade beslut och uppföljning av dem. På så sätt ser man till att besluten har övervägts ingående. Detta leder till beslut av god kvalitet, framgång för kommunen och ett förverkligande av demokratin.

Politik är inget hinder för en god beslutskultur

I beslutsfattandet är det naturligt att åsikterna varierar. Goda förtroendemannafärdigheter innebär konstruktiva arbetssätt med andra förtroendevalda och kommunens personal. Var och en kan utveckla sitt eget handlande, och en gemensam utveckling kan stödjas på många sätt.

Ett gott beslutsklimat kan främjas genom att man utarbetar gemensamma spelregler för alla förtroendevalda. Här kan man komma överens om prioriteringar, teman och principer för de förtroendevaldas arbete i fråga om samarbete, verksamhetskultur och informationsflöde. Dessutom behöver man komma överens om hur det åtgärdas om någon bryter mot de gemensamma spelreglerna.

Samarbetet mellan förtroendevalda och tjänsteinnehavare kräver ett fortlöpande klargörande av arbetsfördelningen och beslutsprocessens skeden. Det är viktigt att ordförandena regelbundet tar upp dessa frågor. Även under fullmäktigeperiodens gång är det skäl att gå igenom de gemensamma spelreglerna och frågor som gäller beredningsprocesserna till exempel vid seminarier, aftonskolor eller introduktionsmöten.

Kontinuiteten i ett gott beslutsklimat stöds genom organets regelbundna självutvärderingar. En gemensam diskussion bland ledamöterna om beslutsklimatet, utvecklingsbehov och förbättringsåtgärder är avgörande. En öppen atmosfär kräver att de förtroendevalda bekantar sig med varandra; därför är det också viktigt med gemensamma resor och utflykter.

Ordförandenas roll är viktig för upprätthållandet av en god beslutskultur

Kommunordförandena spelar en viktig roll för att upprätthålla en god beslutskultur vid sidan av det politiska samarbetet och ledningen av beslutsprocesserna. En ordförande måste bedöma sitt eget handlande: opartiskhet och beslutsamhet är viktiga egenskaper. Det gäller att känna igen om någon har för mycket inflytande på ens eget sätt att agera eller om någon annans beteende gör att man går i baklås. En ordförande bör kunna tillämpa olika taktiker, till exempel vänlighet, fasthet eller, om det behövs, beslutsamt ingripande. Ibland behöver ordföranden också kunna ”fräsa till”.

Av ordföranden förväntar man sig djärvt ingripande, det vill säga att han eller hon ”tar tjuren vid hornen”. Detta innebär att man omedelbart reagerar och tar upp ett ärende, om någon eller några förtroendevalda handlar respektlöst, störande, osakligt eller i strid med gemensamt överenskomna förfaranden.

Samtalen kan föras antingen med en förtroendevald, andra ordförande, ordförandena för fullmäktigegrupperna eller med tjänsteinnehavare som har anknytning till situationen. På så sätt klargörs de olika parternas synvinklar och man kan finna lösningar för att förbättra situationen.

Ordföranden måste ha mod att ta upp missförhållanden i beslutskulturen vid sammanträdena eller mellan ordförandena. Gemensamma utvecklingssamtal bidrar till att bedöma och upprätthålla en god beslutskultur.

Kort om skribenten

Skribenten är utvecklingschef vid Kommunförbundet.

På Twitter: @SallinenSini

Denna blogg tar upp sådana synpunkter om ett gott beslutsklimat och om åtgärder för att säkerställa det som lyftes fram bland fullmäktige- och styrelseordförandena vid Kommunordförandedagarna 13.6.2024. Temat diskuterades i 3 workshoppar.

Kommunförbundet stöder ett gott beslutsklimat i kommunerna med sakkunniganföranden, handböcker, forskningsrön samt utbildningar och coachningsprogram tillsammans med FCG.

Bekanta dig med Kommunförbundets handböcker:

Fler bloggar inför kommunalvalet 2025

Ett nätverk för dig som jobbar med språk och översättning i kommunsektorn

Kommunförbundet samordnar ett nätverk för översättare i kommunsektorn. Nätverket har också ett diskussions- och mötesforum på Teams.